Bussresa till Nemesnádudvar i Ungern i maj 2005

Den 4 till 9 maj 2005 följde vi med på en bussresa till Ungern för att vara med och fira Ann-Christines moster Margareta Engströms 50-årsdag den 7 maj. Vincent och Margareta Engström hade arrangerat en bussresa till deras nya vinkällare i Nemesnádudvar för alla som ville vara med och fira Margaretas födelsedag i vinkällaren.

[Bild] [Bild]
Vi åkte till Helsingborg för att hoppa på bussen vid Knutpunkten vid 13-tiden på onsdagen och då träffade vi de andra som följde med på bussresan.
Bussresan non-stop till Nemesnádudvar i Ungern tog drygt ett dygn.
På färjan mellan Rödby och Puttgarden blev det pommes frites och schnitzel som sen lunch.
[Bild] [Bild]
Nästa dag blev det tidig lunch på en restaurang med amerikansk inriktning.
Vi kom fram till Nemesnádudvar och Rosis hus där vi bodde under dagarna i Ungern vid 15-tiden på torsdagen.
På kvällen promenerade vi till Vincent och Margaretas vinkällare.
[Bild] [Bild]
Vinkällaren är belägen i ett hus med två våningar som fungerar som bostadshus.
I bottenvåningen finns det ett stort rum som de för tillfället hade möblerat med bord och därifrån kommer man till det källarutrymme där de kan lagra de viner de har producerat.
Genom en dörr på husets baksida kommer man till backen bakom huset där de kommer ha sin vinodling.
[Bild] [Bild]
Vincent och Margareta bjöd på vinprovning i vinkällaren innan vi gick vidare till ett lokalt gästgiveri där vi åt en ungersk middag på kvällen.
Fredag morgon gick vi på sightseeing i Nemesnádudvar och till det lokala postkontoret för att köpa frimärken.
Det finns inte mycket butiker i Nemesnádudvar men vi hittade en affär som säljer kläder.
[Bild] [Bild]
Vid lunch åkte vi på utflykt till den lite större vinproducenten Kovács i byn Hajós fem km norr om Nemesnádudvar.
Besöket hos Kovács började med att vi fick prova några av deras egna viner.
Därefter fick vi gå på visning av deras vinkällare där de lagrar vinet innan det är klart att tappas upp på vinflaskor.
[Bild] [Bild]
Vi fick också möjlighet att smaka på ett av deras röda viner direkt från ett av vinfaten.
De erbjöd en flaska av sitt eget vin till den första som kröp in i ett stort vinfat och hämtade den och höll den i handen, tittade ut genom fatet och vinkade till de andra.
I deras vinkällare fanns det också mycket vin som låg på lagring upptappat på flaska.
[Bild] [Bild]
Efter rundvandringen i vinkällaren blev vi bjudna på bönsoppa och strudel med smak av äpple och vallmo.
Efter lunchen blev det visning av byn Hajós och deras skyddshelgon St. Urban.
Vi fick också se på ett av fälten där Kovács odlar sina viner och deras första vinkällare som de precis hade renoverat.
[Bild] [Bild]
I deras första vinkällare hade de de en del riktigt gammala viner på lagring.
Därefter fotsatte vi till de lokaler där de tappar upp sina viner på vinflaskor.
Besöket hos Kovács avslutades med ett besök i deras butik där man kunde köpa deras viner bl.a. i stora dunkar.
[Bild] [Bild]
På fredagkvällen promenerade vi till Vincent och Margaretas vinkällare via kyrkogården i Nemesnádudvar.
Vincent och Margareta bjöd på svenskt smörgåsbord i sin vinkällare på fredagkvällen.
På lördagen åkte vi till marknaden i staden Baja två mil söder om Nemesnádudvar.
[Bild] [Bild]
På lördagkvällen firade Margareta sin 50-årsdag i deras vinkällare.
Till middag bjöds det på ungersk gulasch som deras vänner i byn hade lagat.
Innan det det var dags att skära upp födelsedagstårtan blev det dans på gatan utanför vinkällaren. På söndagmorgonen dagen efter så satte vi oss på bussen igen och började den långa resan tillbaka hem igen.