På resa till Göteborg i april 2011

Måndagen den 18 till onsdagen den 20 april var vi i Göteborg för att koppla av och träffade en av Jonnys vänner, Alex Andersson, som flyttade dit då han fick jobb på Balfour Beatty Rails, ett företag som arbetar med underhåll av järnvägen åt Trafikverket.

[Bild] [Bild]
Vi kom till Göteborg med tåg strax före 11 på förmiddagen och gick sedan till det närbelägna Scandic Crown där vi bodde under dagarna i Göteborg. Efter att ha checkat in på hotellet och bytt om så gick vi på en lång promenad i det fina varma vädret bl.a. förbi Feskekörka som dock tyvärr var stängd på måndagar.
Vi fortsatte till Haga och gick runt en stund i kvarteret bland dess gamla fina byggnader.
Efter att ha gått runt i Haga gick vi upp för den långa trappan till Skansen Kronan.
[Bild] [Bild]
Uppe på Skansen Kronan hade vi fin utsikt över de gamla kvarteren i Haga där vi gått runt en tidigare.
På tisdag morgon gick vi och tittade på det stora pariserhjulet Göteborgshjulet och det vackra segelfartyget Barken Viking. Det mesta var dock stängt så tidigt som vi var ute så vi fick nöja oss med att titta.
Vi fortsatte på en lång promenad längs kajen vid Göta älv under Göta älvsbron.
[Bild] [Bild]
Bakom gästhamnen syns den höga byggnaden GötheborgsUtkiken med utsikt 86 meter över havet men den var också var stängd när vi var där liksom operan som vi passerade längs vår promenad.
Inträdet till Sjöfartsmuseet och dess akvarium kostade bara 40 kr och vi gick runt där i omkring en timme och tittade på många modeller av olika fartyg. Utanför museet står det 49 meter höga monumentet Kvinna vid havet till minne av sjömän som omkom under första världskriget.
Två kyrkor på en bild, den översta och som syns på bilden till höger också heter Masthuggskyrkan och den nedersta kyrkan heter S:t Johannes Kyrka.
[Bild] [Bild]
Vi promenerade upp för den långa trappan upp till Masthuggskyrkan.
Masthuggskyrkan är en väldigt vacker gammal kyrka med tak av trä.
Uppe från Stigberget där Masthuggskyrkan ligger hade man fin utsikt mot Älvsborgsbron. När man tittade åt det andra hållet så kunde man se Skansen Kronan där vi varit och gått dagen innan.
[Bild] [Bild]
På vägen tillbaka till vårt hotell promenerade vi förbi Hagakyrkan och den stora parken Trädgårdsföreningen som ligger längs avenyen i centrala Göteborg.
På kvällen gick vi ut och åt middag tillsammans med en av Jonnys vänner, Alex Andersson och hans fru Heidy, på den grekiska restaurangen Lilla Tavernan.
På onsdag morgon åkte vi med spårvagn till Slottsskogsparken där det finns gamla kulturbyggnader från olika landskap bevarade som t.ex. Smålandsstugan på bilden ovan.
[Bild] [Bild]
I Slottsskogsparken finns det dessutom en liten djurpark med nordiska djur som t.ex. får, getter, häst, svin, hjort, säl m.m. men det var inte så mycket djur som kommit ut efter vintern ännu då vi var där.
Efter att ha vandrat runt en timme i Slottsskogsparken så gick vi till Naturhistoriska museet som ligger i anslutning till Slottsskogsparken.
På Naturhistoriska museet finns det massor med uppstoppade små och stora djur i olika montrar.
[Bild] [Bild]
Skelettet från en dinosaurie och en hel björnfamilj.
Elefant, giraff och blåval hör till de största djuren på Naturhistoriska museet.