På resa till London i maj 2012

Söndagen den 13 till onsdagen den 16 maj 2012 reste vi till London för att fira vår bröllopsdag den 15 maj.

Vid tre av fotona på den här sidan har vi dessutom lagt till en kort inspelning av hur det lät på de platserna där fotona är tagna. Om din webbläsare kan spela upp ljud så kan du höra inspelningen om du klickar på den lilla knappen efter bildtexten. Inspelningarna är ca. 30 sekunder långa men du kan avbryta dem innan de spelat klart om du klickar på knappen igen. Glöm inte skruva upp ljudet så att du hör något!

[Bild] [Bild]
Vi åkte med SAS flyg från Köpenhamn Kastrups flygplats till London redan kl. 07:45 söndagen den 13 maj och tillbringade tiden medan vi väntade på boarding med att äta frukost i SAS lounge på Kastrup.
Vid 10:00 hade vi kommit fram till Londons flygplats Heathrow och stod och väntade på våra väskor vid bagagebandet där det var ganska hög ljudnivå. Resan in till London och vårt hotell gjorde vi med tunnelbanan och det tog ganska lång tid. På stationen South Kensington bytte vi från det tåg vi kommit med från Heathrow till det som tog oss till Paddington och vårt hotell.
På väg till hotellet från Paddington ville vi köpa den klassiska kartboken London A to Z men när vi ville betala med den tjugopundsedel som vi hade kvar sedan Ann-Christine var på AstraZeneca i Birmingham för ett antal år sedan så tittade de först konstigt på den och ville sen inte ta emot den. Det visade sig att Storbritannien bytt ut sina tjugopundsedlar för ett antal år sedan och vi fick leta upp ett postkontor för att växla in den mot en ny. På bilden till vänster syns den gamla sedeln vi hade med oss och överst på bilden till höger ser man hur de nya sedlarna ser ut.
[Bild] [Bild]
Vårt hotell, Quality Crown Hotel Hyde Park, låg på en liten lugn bakgata, Talbot Square, alldeles söder om Paddington station bara några gator norr om den stora parken Hyde Park.
Vi fick ett ganska litet men fint rum med badkar som det brukar vara i alla engelska hotellrum.
Efter att vi varit på hotellet och lämnat vårt bagage gick vi ut på en lång promenad in mot centrum i London och gick bl.a. förbi Speakers' Corner i det nordöstra hörnet av Hyde Park där några talare hade samlat lite publik.
[Bild] [Bild]
Efter att vi ätit pasta till lunch på en liten italiensk restaurang gick vi till det stora pariserhjulet London Eye alldeles intill floden Themsen som rinner genom London. Det tog 40 minuter att åka i pariserhjulet och kostade 18,90 pund per person. Kön var ganska lång men det blev ändå inte mycket mer än 15 minuter att vänta.
Pariserhjulet var aldrig stilla utan rörde hela tiden på sig sakta och man fick gå på i farten. Omkring 20 personer fick åka i varje gondol som de olika glasburarna kallas och det finns det en bänk att sitta på.
Många valde dock att precis som vi stå upp en stor del av tiden för att kunna se på utsikten.
[Bild] [Bild]
Efter omkring 20 minuter var vår gondol uppe på toppen där den började gå neråt igen.
Från toppen av pariserhjulet hade vi en fantastisk utsikt över en stor del av London och den näraliggande parlamentsbyggnaden med det berömda klocktornet Big Ben.
Efter att vi lämnat det stora pariserhjulet London Eye fortsatte vi promenera genom London förbi parlamentet och det berömda klocktornet Big Ben och kom så småningom till stadsdelen West End där de flesta av Londons alla teatrar finns och där man kan se det berömda torget Picadilly Circus med dess stora reklamskyltar i neonljus.
[Bild] [Bild]
På måndag förmiddag den 14 maj kom vi förbi det stora berömda varuhuset Harrods då vi promenerade i området söder om Hyde Park. Inne i varuhuset finns det fortfarande ett minnesmonument över prinsessan Diana och hennes pojkvän Dodi Fayed, son till den dåvarande ägaren av Harrods, Mohamed Al-Fayed, och som dog i en bilolycka i Paris den 31 augusti 1997 när de jagades av paparazzi-fotografer.

Harrods är ett varuhus med nästan 20 000 m² butiksyta på sju våningar och även om priserna är lite mer sansade nu än när vi var där senast för 16 år sen så handlar det fortfarande om lyx som till stor del riktar sig till överklassen och det finns allt man kan tänka sig. T.ex. hade de en stor avdelning med möbler, en annan stor avdelning med hemelektronik, stora avdelningar med livsmedel och då speciellt olika slags delikatesser, stora avdelningar inriktade på olika sporter som t.ex. golf, ridning, löpning fotboll m.m. och även en hel avdelning som sålde allt man kan tänkas behöva för att bygga ett professionellt gym, avdelningar med exklusiva accessoarer, smycken och parfymer och förstås stora avdelningar som säljer exklusiva kläder.

Efter att ha tillbringat någon timme på Harrods stora varuhus fortsatte vi promenera och kom förbi det berömda konserthuset Royal Albert Hall och mittemot på andra sidan vägen står det stora monumentet Albert Memorial till minne av Prins Albert som levde från 1819 tills han dog av tyfus 1861 och som var make till drottning Victoria.
[Bild] [Bild]
Museer i London är stora och Science Museum som vi besökte efter att ha ätit lunch har 7 våningar om naturvetenskap och teknik och visar bl.a. stora ångmaskiner som den på bilden ovan.
På en stor hängande glob visade de rörliga satellitbilder över jorden från en filmkamera som verkar finnas monterad inuti globen. I en annan hall såg vi denna fina T-Ford från 1916.
På den näst översta våningen på Science Museum fanns det fina utställningar om medicinsk historia som t.ex. en EKG-undersökning och en tandläkarmottagning som på bilderna ovan.
[Bild] [Bild]
När vi inte orkade ta in mer information efter några timmar på Science Museum så gick vi till deras kafé och fikade innan vi gick till tunnelbanan och åkte till Green Park nära Buckingham Palace.
På vägen tillbaka till vårt hotell gick vi förbi Buckingham Palace där drottningen uppenbarligen var hemma eftersom den brittiska flaggan vajade på taket till slottet.
Ett besök på en äkta brittisk pub känns som ett måste om man är i London så middagen på måndagkvällen den 14 maj åt vi på en pub med öl till maten.

[Bild] [Bild]
På tisdag förmiddag den 15 maj, vår bröllopsdag, åkte vi till Baker Street 221b där Sherlock Holmes och Doktor John H. Watson bodde från 1881 till 1904 enligt de böcker om Sherlock Holmes som författaren Sir Arthur Conan Doyle har skrivit. I den fiktiva bostaden finns det numera ett museum om Sherlock Holmes och några av händelserna i böckerna om honom.
På den översta av de tre våningarna i museet om Sherlock Holmes fanns det en utställning med vaxdockor som illustrerar några händelser från böckerna om Sherlock Holmes.
Efter att vi varit på museet om Sherlock Holmes så åkte vi vidare och kom till Trafalgar Square där man kan se en staty av Lord Nelson på en hög pelare. Sedan promenerade vi vidare till teaterområdet West End och gick bl.a. förbi Her Majesty's Theatre där vi var och såg på The Phantom of the Opera när vi var i London 1996. Nyligen tog svenske Peter Jöback över rollen som Fantomen.
[Bild] [Bild]
På kvällen den 15 maj åkte vi tillbaka till West End och gick på en italiensk restaurang och åt middag med vin till maten för att fira vår bröllopsdag.
Efter middagen gick vi till Prince of Wales Theatre där vi såg på musikalen Mamma Mia. Man fick förstås inte ta några foton under föreställningen så vi har bara fotot av scenen från våra platser innan föreställningen började.
På förmiddagen den 16 maj gick vi på en promenad i de stora parkerna Kensington Gardens och Hyde Park efter frukost eftersom det var för lite tidigt att åka till flygplatsen för att åka hem.
[Bild] [Bild]
Överallt på gatorna i London står det Look Right för att man ska komma ihåg att titta åt höger istället för åt vänster eftersom det är vänstertrafik i Storbritannien. Strax efter 10:00 på onsdagen den 16 maj gick vi till tunnelbanan vid Paddington för att åka till Londons flygplats Heathrow för att åka hem igen.