På kryssning med Royal Caribbean i Medelhavet våren 2008

Den 24 till den 26 april 2008 tillbringade vi i Venedig innan vi sen åkte på en kryssning i en vecka med Royal Caribbean som ett sätt att fira Ann-Christines 40-årsdag. På den här sidan visar vi fotona från kryssningen som startade i Venedig lördagen den 26 april och som slutade i Vendig igen lördagen den 7 maj.

Vid 11:30 lämnade vi hotellet i Venedig där vi hade bott under två nätter för att gå till hamnen där vi skulle gå ombord på det kryssningsfartyg, Royal Caribbeans fartyg Splendour of the Seas, som vi skulle åka med på denna vår första kryssning.

[Bild] [Bild]
Det var ganska långt att gå med bagaget i det varma vädret för att komma till hamnen så vi behövde stanna och ta en paus på vägen. När vi närmade oss hamnen så såg vi kryssningsfartyget sticka upp över husen och då började vi inse vilket enormt stort fartyg det var som vi skulle åka med under den kommande veckan. Ett fartyg som var 265 meter långt och 50 meter högt med plats för över 2 000 passagerare och ytterligare över 700 i besättningen.
Vid 13:00 hade vi checkat in vårt bagage och kunde gå ombord och leta upp vår hytt som hade namnet Villefranche Suite och som vi framför allt hade valt för att få så stor balkong som möjligt.
Hytten var uppdelad i en liten köksdel där det också fanns en garderober och vardagsrumsdel med soffa och TV.
[Bild] [Bild]
I sovrumsdelen fanns det en stor dubbelsäng och ett skrivbord och kaffekokare till höger om sängen. Toaletten hade två handfat och badkar med dusch.
Balkongen var så stor som vi hade hoppats och hade stolar och en solstol att koppla av i. Medan båten låg kvar i Venedig innan den gick från hamnen var inte utsikten så fin men det blev den senare när vi kommit iväg.
I vår hytt låg också det första dagsprogrammet och under kryssningen fick vi ett nytt program varje dag späckat med aktiviteter och underhållning. För att gå av fartyget och gå på igen efter att vi varit i land och för att betala sånt som t.ex. alkohol på båten så använde vi ett kort som de kallade SeaPass.

Efter att vi hade sett på vår hytt och ätit lite frukt så gick vi på en promenad i fartyget för att se oss omkring.

[Bild] [Bild]
De hade inte fyllt på med nytt vatten i poolen på soldäcket än men det gjorde de senare. Det fanns en liten golfbana med 18 hål.
På ett annat ställe fanns det en hög klättervägg. Längre ner under däck fanns det en stor teatersalong.
Vi letade ockå upp det bord vi skulle sitta vid under middagen på kvällarna. Till sist gick vi till lunchrestaurangen för att äta en sen lunch vid 14:00.
[Bild] [Bild]
Vid 16:30 var det dags för en obligatorisk genomgång av säkerheten ombord med information om livbåtarna och hur man använder flytvästen. Vid 17:00 kom det en lotsbåt och började dra ut fartyget från kajen.
Eftersom vi var varma och kände oss ofräscha efter att vi släpat på resväskorna tidigare på dagen så gick vi och tog en dusch och sen satt vi på balkongen och njöt i solen med utsikt över Venedig medan fartyget sakta gick ut.
Vid 18:00 hade fartyget kommit ut ur lagunen utanför Venedig och satte kurs ut mot havet. Vid 21:00 gick vi till restaurangen för att äta kvällens middag och närvi kom tillbaka efter 22:00 så hade vår rumsservice redan varit där och bäddat upp vår säng.

Söndagen den 27 april var målet för vår kryssning Dubrovnik i Kroatien.

[Bild] [Bild]
När vi vaknade på morgonen den 27 april kunde vi skymta kusten vid Kroatien när vi gick ut på balkongen och såg på utsikten. Vid halv nio gick vi upp till frukostrestaurangen för att äta frukost.
Vid 09:30 gick fartyget in mot Dubrovnik för att lägga till där.
Fartyget ordnade med buss in till Dubrovniks centrum men vi valde att försöka gå dit istället för att få se lite längs vägen dit också.
[Bild] [Bild]
I Dubrovniks centrum gick vi runt i den lilla fina gamla stadskärnan.
Vi gick också och såg på stadsmuren runt den gamla stadskärnan och vi hittade en bänk där vi tog en paus.
På stadsmuren satt det en karta där svarta och vita prickar markerade hus i stadskärnan som blev helt eller delvis förstörda under kriget då Dubrovnik bombades från bergen runt omkring. Vi hittade också ett litet krigsmuseum där det fanns väggar med foton på de unga män som dog under kriget.
[Bild] [Bild]
När vi kommit tillbaka till vår hytt på fartyget så stod vi på vår balkong och såg en stund på de försäljningsstånd som satts upp för att sälja souvenirer till passagerarna medan vi var inne i Dubrovnik. Vid 18:00 gick fartyget ut igen från Dubrovnik och satte kurs mot Turkiet.

Måndagen den 28 april tillbringade fartyget hela dagen ute på havet på väg mot Turkiet men det betydde inte att vi behövde vara sysslolösa för som vanligt fanns det ett späckat program med aktiviteter som man kunde delta i på fartyget.

Efter att vi ätit frukost så gick vi en runda på fartyget och såg bl.a. på tavlor som de ställt upp i korridoren. Många av tavlorna var målade av kända konstnärer som vi kände till och vi tänkte att det inte kan vara äkta tavlor som de ställer upp på det sättet. Men när det började med en konstauktion senare och började med utropspriser på omkring 200 000 så insåg vi genast att det visst var äkta tavlor som vi hade gått och sett på.
[Bild] [Bild]
När vi kom upp på översta däck så hade de en visning av hur man lagar paella där i ett väldigt stort stekfat.
Vid lunch gick vi och lyssnade på ett föredrag om akupunktur. Under eftermiddagen fikade vi på en liten bakelse och drack kaffe.
Vid 18:00 när vi duschat så satt vi i solen på vår balkong en stund innan vi skulle klä på oss inför kvällens middag.

Middagen på kvällen måndagen den 28 april kallades för kaptenens middag och då skulle alla ha kostym under middagen.

[Bild]
Kaptenens middag inleddes med en mottagning där kaptenen lät sig fotograferas tillsammans med alla passagerarna och sen höll han ett litet tal. Man blev fotograferad varje gång man gick ombord på fartyget också och vid en massa andra tillfällen under kryssningen och sen erbjöds man köpa de fotona men fotot ovan där vi står tillsammans med kaptenen är det enda fotot vi köpte.
[Bild] [Bild]
Vid kaptenens mottagning vid 19-tiden så bjöds alla passagerarna också på ett glas mousserande vin. Själva middagen åt vi vid den andra sittningen kl. 21:00 som vanligt. Man satt vid samma bord varje kväll och de som satt vid samma bord som oss hette Greger och Pia och de kom från Vellinge.
Våra servitörer, Antonio till vänster och Guilio till höger, som var samma servitörer varje kväll fick för sig att busa med bordsdukar den här kvällen och visa hur skickliga de var på att vika dem.
När Antonio och Guilio var färdiga så blev vi fotograferade som kungen och drottningen. Efter middagen gick vi och såg en stund på kvällens show som var musikalen 42nd Street.

Tisdagen den 29 april, som var Ann-Christines 40-årsdag, så kom vi till Kusadasi i Turkiet.

[Bild] [Bild]
Vi vaknade tidigt den här morgonen och när vi gick ut på balkongen vid 05:45 fick vi en fantastiskt fin utsikt med solen som just hade gått upp över horisonten. Vid 07:00 så gick fartyget in till hamnen i Kusadasi i Turkiet och det var en varm och vacker och morgon.
När fartyget gick in i hamnen så låg redan Royal Caribbeans systerfartyg Legend of the Seas där. På kajen hälsade en turkisk dansgrupp oss välkomna.
Varje gång när fartyget lagt till i hamn någonstans så la de ut en röd matta som man fick gå på när man gick av eller på fartyget. Det var en väldigt mäktig syn att se de två stora kryssningsfartygen där de låg sida vid sida vid kajen.
[Bild] [Bild]
Vi bokade plats på alla de utflykter vi ville följa med på redan i förväg i samband med att vi bokade kryssningen och det visade sig vara klokt för det var svårt att få plats på utflykterna om man ville boka det först när man var ombord på fartyget. I Kusadasi följde vi med på utflykten Best of Ephesus där man fick se olika sevärdheter kring den antika staden Efesos och det blev en bra 40-årspresent till Ann-Christine för är det något hon verkligen gillar väldigt mycket så är det att få se på lämningar från antiken.
Utflyktens första stopp var vid ett hus dit Johannes tog med sig jungfru Maria år 37 e.Kr. enligt en legend och där hon sedan sägs ha tillbringat sina sista levnadsår. På en vägg utanför huset sätter pilgrimer och andra besökare upp lappar där de skriver vad de önskar sig.
Nästa stopp för utflykten var vid den romerska staden Efesos som var den tredje största staden i det romerska riket och som de hade hunnit gräva ut till en fjärdedel. Amfiteatern rymde 25 000 åskådare.
[Bild] [Bild]
Resterna av vad som en gång varit en fontän.
Stadens huvudgata. Stadens bibliotek som byggdes till kejsar Celsius ära.
På gården till resterna av biblioteket bjöds det på ett litet gladiatorspel.
[Bild] [Bild]
Efter gladiatorspelet fortsatte vi till ruinerna av Johanneskyrkan, en kyrka som byggts åt Johannes på den plats där han sägs ha blivit begravd.
Inne i Johanneskyrkan finns den krypta där han sägs ha blivit begravd men den var tom när den öppnades.
Vid 15:30 var vi tillbaka på fartyget igen och vid 17:00 lämnade vi hamnen i Kusadasi och därefter satte fartyget kurs mot ön Santorini i Grekland.

Kvällens middag präglades av att det var Ann-Christines 40-åriga födelsedag men också av att kaptenen plötsligt meddelade i högtalaren under middagen att några kanske hade märkt att fartyget hade ändrat kurs. Han berättade att det berodde på att det var två ombord som hade fått hjärtinfarkt och vi var därför på väg tillbaka till Kusadasi och när de lämnat dem där så att de kan få vård så skulle fartyget hålla så hög fart mot Santorini så att han räknade med att vi ändå skulle komma dit i tid som beräknat till nästa morgon.

[Bild] [Bild]
Vi började kvällens middag med att skåla i mousserande vin för Ann-Christines 40-årsdag. Under middagen visade vår servitör Guilio några trolleritrick för oss och den andra servitören Antonio.
Guilio sjöng en gratulationssång på brasilianska också för Ann-Christine. Vid 22:45 gick fartyget in i hamnen i Kusadasi i Turkiet igen för att lämna av de två som behövde få vård.

Onsdagen den 30 april kom vi till den grekiska ön Santorini.

[Bild] [Bild]
När vi tittade ut vid 06:45 på onsdagsmorgonen den 30 april så kunde vi skymta Santorini på avstånd. När fartyget kom fram till Santorini vid 08:30 så låg det redan ett annat fartyg där och på berget högt ovanför det såg vi Santorinis huvudstad Fira.
Vi hade bokat plats på den utflykt de erbjöd på Santorini och för att komma i land så fick vi åka med en liten båt som hämtade upp oss vid en brygga som vårt fartyg hade fällt ut.
Utflyktens första stopp var på den lilla vulkanön Nea Kameni.
[Bild] [Bild]
Sedan gick vi upp på vulkanen där vi fick fin utsikt över det månliknande landskapet och öarna runt omkring.
När vi kommit tillbaka på den lilla båten igen så var nästa stopp vid ett litet kapell där de som ville kunde hoppa i och bada men det var väldigt kallt i vattnet där förutom en bit in mot land där det fanns en varm källa.
Utflyktens sista stopp var i Santorinis huvudstad Fira uppe på berget på huvudön och för att komma upp till den så fick vi åka med linbana.
[Bild] [Bild]
På vägen upp med linbanan och när vi hade kommit upp så hade vi en fantastisk utsikt över havet nedanför där vårt kryssningsfartyg låg och väntade på oss.
Staden Fira bestod av en massa vitkalkade hus uppe på berget och längs bergssidorna.
Vi gick iväg på en promenad längs de små gränderna för att hitta någonstans att äta lunch.
[Bild] [Bild]
Efter lunch gick vi runt bland de små butikerna På ett ställe hängde det en stor bläckfisk på tork.
Vid 15:00 var vi tillbaka på fartyget och satt på vår balkong och kopplade av. Efter en stund gick vi på en promenad upp på soldäcket på fartyget där alla låg och solade och badade i poolen.
Vi gick vidare till golfbanan som mer kändes som minigolf och spelade en runda där.

Den 1 maj kom vi det till det sista stoppet för vår kryssning som var i den grekiska staden Korfu på den grekiska ön som också heter Korfu och som ligger utanför gränsen mellan Grekland och Albanien.

[Bild] [Bild]
Vid 10:40 kom fartyget in till hamnen i Korfu men vi stannade ombord för att äta lunch först och den här dagen bjöds det på grillat kött till lunch uppe på soldäcket.
Efter lunch gick vi i land men eftersom det var den 1 maj så var alla affärer stängda och därför gick vi och såg oss omkring en stund i hamnen istället.
Däremot var det öppet för besökare till den gamla borgen uppe på berget över staden så vi promenerade upp där.
[Bild] [Bild]
Uppe från borgen hade vi fin utsikt mot hamnen och vårt kryssningsfartyg och över staden nedanför.
Till sist gick vi en stund bland de få affärer som var öppna.
Resten av eftermiddagen tillbringade vi på vår balkong. Medan vi satt på balkongen upptäckte vi plötsligt att besättningen var ute och övade med en av fartygets räddningsbåtar som de hade firat ner.
[Bild] [Bild]
Under kvällens middag så bjöd alla servitörerna plötsligt på sång till passagerarna.
Vår rumsservice brukade roa sig med att vika något slags djur med en handduk på kvällen och den här kvällen hade de gjort en rocka. Eftersom vi inte var trötta än så gick vi upp på däck och fick se att de visade upp vackra skulpturer som de hade gjort av is.

Fredagen den 2 maj, den sista dagen på vår kryssning, tillbringade fartyget hela dagen ute på havet på väg tillbaka till Venedig.

[Bild] [Bild]
Under förmiddagen gick vi på ett föredrag om matlagningen ombord som fartygets kock höll i.
Vi gick också på ett föredrag där de visade hur man viker alla de där djuren som de brukat vika av handdukar i vår hytt om kvällarna.
Eftermiddagen tillbringade vi på soldäck och Jonny passade på att prova både den varma bubbelpoolen och att bada i den stora poolen.
[Bild] [Bild]
På kvällen var det dags att säga adjö till våra servitörer Antonio och Guilio som står till höger på fotot ovan och till vår vinkypare Gustavo som står till vänster. Vi la lite extra dricks i kuvertet till vår rumsservice och när vi kom tillbaka till vår hytt den här kvällen så hade de inte vikt ett djur av handdukarna som de brukade.

Lördagen den 3 maj kom vårt fartyg i hamn i Venedig igen och sedan reste vi hem.

När vi gick ut på vår balkong vid 05:45 på lördagsmorgonen den 3 maj så var fartyget långt inne i Venedig och på väg mot hamnen och vi stod och tittade staden som höll på att vakna och kände med ett visst vemod att vår vecka på den här kryssningen hade gått alldeles för fort.
[Bild] [Bild]
Redan vid 08:00 hade vi gått av fartyget och stod och väntade på att kunna åka vidare till Venedigs flygplats. Efter att vi tillbringat några timmar på Venedigs flygplats åkte vi med SAS flyg därifrån 14:15 och landade på Köpenhamn Kastrups flygplats igen 16:15.