På semester i Playa del Cura på Gran Canaria hösten 2011

Lördagen den 22 oktober till lördagen den 29 oktober 2011 åkte vi på semester till Playa del Cura på södra Gran Canaria i en vecka för att bara koppla av, sola och bada.

[Bild] [Bild]
Vi åkte med Fritidsresors flyg TUIfly redan 07:00 från från Malmö Sturups flygplats lördagen den 22 oktober.
Efter att vi landat vid halv tolv lokal tid, halv ett svensk tid, tog det bara ca. 25 minuter att komma till vårt vårt hotell, Riviera Marina, i Playa del Cura med en taxi.
Vi hade bokat ett lite större rum med markterrass ut mot poolen. Rummet var fint men hade egentligen lite för modern design för vår smak.
[Bild] [Bild]
Uteplatsen var fin men tyvärr fanns det inte någon parasoll där så det starka solskenet gjorde att vi ofta fick ligga under en parasoll nära poolen istället. På kvällarna var det däremot mysigt att sitta på uteplatsen i den ljumma kvällen och njuta av solnedgången.
Efter att vi packat upp så åt vi lunch i hotellet poolbar och sedan gick vi en runda i Playa del Cura och såg på utsikten över bukten som vi bodde vid.
På kvällen åt vi middag i en av de få restaurangerna i Playa del Cura och gick sedan på en promenad längs den korta strandpromenaden som ännu saknar förbindelse med de andra närliggande byarna.
[Bild] [Bild]
Natten var mörk men belysningen från vårt hotell och alla lägenheterna i husen runtomkring gav ett fint ljus i nattmörkret över Playa del Cura.
Nästa dag, på eftermiddagen söndagen den 23 oktober, åkte vi med lokalbussen till grannbyn Amadores.
Längs med stranden fanns det ett stort utbud av restauranger och souvenirbutiker.
[Bild] [Bild]
Efter en stund gick vi vidare till Puerto Rico via den 1 km långa väldigt vackra strandpromenaden från Amadores till Puerto Rico. Strandpromenaden gick längs klippkanten hela vägen med en fantastisk utsikt ut över havet nedanför.
I Puerto Rico slutade strandpromenaden vid hamnen och därifrån fortsatte vi sen till det stora köpcentret där vi åt middag på kvällen innan vi åkte tillbaka till Playa del Cura med lokalbussen.
Måndag eftermiddag den 24 oktober åkte vi med lokalbussen till Puerto de Mogan.
[Bild] [Bild]
Längs den korta strandpromenaden i Puerto de Mogan fanns det ett stånd med s.k. doktorsfiskar, fiskar som äter upp hudavlagringar från fötter, men vi ville inte låta dem äta något från våra fötter så vi nöjde oss med att titta.
Nere i hamnen gick vi runt bland de små fina gränderna med mycket blommor längs väggarna och mellan husen.
Innan vi åkte tillbaka till Playa del Cura åt vi sjötunga på en liten fiskrestaurang i hamnen. Middagen vi åt där var den klart bästa maten vi åt på hela veckan och kyparen kunde verkligen sina kanariska viner. Det vita väl kylda vinet från Lanzarote som han rekommenderade till fisken smakade helt underbart!
[Bild] [Bild]
Middagen onsdagen den 26 oktober åt vi på en av restaurangerna längs stranden i Amadores och innan vi åkte tillbaka till Playa del Cura stod vi en stund och såg på den fina solnedgången.
Fredag förmiddag den 28 oktober, vår sista dag på Gran Canaria, åkte vi till marknaden i Purto de Mogan.
Innan vi åkte tillbaka till Playa del Cura åt vi lunch på en pastarestaurang i hamnen i Puerto de Mogan.
[Bild] [Bild]
På lördag förmiddag tog vi taxi tillbaka till Gran Canarias flygplats och gick sedan runt bland tax free-butikerna medan vi väntade på att gå ombord på flyget hem tillbaka till Malmö Sturups flygplats.