På resa till Venedig våren 2008

Den 24 till den 26 april 2008 tillbringade vi i Venedig innan vi sen åkte på en kryssning i en vecka med Royal Caribbean som ett sätt att fira Ann-Christines 40-årsdag. På den här sidan visar vi foton från våra dagar i Venedig.

Vi köpte vår flygresa till Venedig och kryssningen av resebyrån Ticket för att få det som en paketresa med den trygghet man får med paketreselagen.

[Bild] [Bild]
Vi rese med SAS flyg till Venedig från Köpenhamn Kastrups flygplats torsdagen den 24 april 12:10.
Strax efter 14:00 såg vi Vendig på avstånd medan flyget gick ner för landning och vi landade på flygplatsen utanför Vendig 14:10. Efter landning åkte vi in till Venedig med flygbussen.
När vi hoppat av vid busstationen i Venedig, så långt man kommer med bussen, så fick vi gå resten av vägen till vårt hotell. På fotot ovan ser man den första av alla de broar vi fick gå över och från den hade vi fin översikt över Canal Grande, den stora kanalen som går i en lång sväng genom stan.
[Bild] [Bild]
Vid 15:30 var vi framme vid vårt hotell och fick vårt rum som var mörkt när luckorna för fönstren var stängda.
Vid 16:00 gick vi ut igen för att ta en första titt på Venedig. Vi började med att gå tillbaka mot busstationen som vi kom från förut och på vägen dit såg vi järnvägsstationen på den andra sidan av den stora kanalen Canal Grande. Vi fortsatte förbi busstationen och såg på den långa vägbron in till Venedig och som vi såg från luften tidigare på dagen när vårt flyg var på väg in för landning.
Vid 18:00 började vi leta efter någnstans att äta middag och vi upptäckte att det var väldigt dyrt längs turiststråket där alla turister promenerade så vi gick in bland bakgatorna istället och där hittade vi en restaurang med bättre priser.
[Bild] [Bild]
Vid 19:30 fortsatte vi vår promenad genom Venedig och alla dess små fina kanaler.
Rialtobron är en av de finaste broarna över Canal Grande och när vi gick upp på den strax före 20.30 så fick vi fin utsikt över Canal Grande i skymningsljuset.

Nästa dag, fredagen den 25 april, gick vi ut på en lång promenad bland alla gränderna i Venedig för att se oss omkring i staden.

[Bild] [Bild]
Vi gick in bland de små gränderna det det inte fanns så mycket turister och överallt passerade vi genom små fina gränder och gick över smala kanaler på små broar.
På många ställen hade de hängt upp tvätt längs väggarna.
Det fanns hus med små fina balkonger som den här. Många hus kom man enklast till med båt.
[Bild] [Bild]
Man kunde åka runt med en gondol i de små kanalerna om man vill men det är dyrt.
Vid lunch kom vi fram till det stora torget Markusplatsen med den 95 meter höga Kampanilen, klocktornet, i ena änden av torget. Mittemot Kampanilen i samma ände av torget står klocktornet Torre dell'Orologio med dess vackra astronomiska ur.
Vi åkte upp med hissen i Kampanilen för att se på utsikten över Venedig.
[Bild] [Bild]
Uppe i Kampanilen hade vi väldigt fin utsikt mot Markusplatsen nedanför oss. Utsikt mot entrén till Markusplatsen från den stora kanalen Canal Grande. De två kolonnerna man ser på fotot ovan markerade infarten till Venedig på den tiden då staden bara kunde nås sjövägen.
Uppe från Kampanilen hade vi fin utsikt mot lagunen utanför Venedig och öarna där också.

När vi kommit ner igen från Kampanilen så fortsatte vi vår promenad genom Venedigs små gränder och fick se en massa små fina broar över kanalerna.

[Bild] [Bild]
På en del ställen med sån här brygga kunde man åka över Canal Grande med en gondol. I venedig åker man med taxibåt om man vill ta en taxi.
Vi gick över Canal Grande på den stora träbron Accademia för att sen fortsätta på den andra sidan bort mot kyrkan Santa Maria della Salute som vi såg på avstånd uppe från bron.
När vi kommit över på andra sidan till den halvö och det område som kallas Dorsoduro så gick vi tvärs över den till kajen på andra sidan där vi hade fin utsikt ut mot lagunen och ön Giudecca.
[Bild] [Bild]
Där halvön Dorsoduro slutar ligger den vackra kyrkan Santa Maria della Salute.
Efter att vi varit i kyrkan så hittade vi ett litet glasskafé där vi tog en paus innan det var dags att gå tillbaka igen. Istället för att gå hela vägen tillbaka så gick vi till den närliggande stationen för båtbussarna vaporetti istället.
Båtbussarna, vaporetti, trafikerar den stora kanalen genom Venedig, Canal Grande, och det går även åka med dem för att komma ut till öarna i Lagunen.

Lördagen den 26 april tillbringade vi våra sista timmar i Vendig under förmiddagen innan det var dags att gå till hamnen för den kryssningsbåt som vi skulle åka vidare med.

[Bild] [Bild]
Längs turiststråket var det alltid ett tjockt folkvimmel.
I affärerna kunde man bl.a. köpa masker som souvenirer. De finaste av dem är handgjorda.

Efter en stund gick vi tillbaka till hotellet för att checka ut och hämta vårt bagage och gå vi till hamnen för att åka vidare på en kryssning med ett av Royal Caribbeans kryssningsfartyg.