På resa till San Agustin på Gran Canaria i mars 2015

Lördagen den 14 till lördagen den 21 mars bjöd Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson oss och Ann-Christines syskon och deras familjer på en resa till San Agustin på Gran Canaria för att fira att Lars fyllde 70 år tisdagen den 10 mars. De som åker hit är, förutom vi och Mona och Lars, Ann-Christines syster Birgitta och hennes man Peter och deras barn Kajsa och Freja och Ann-Christines bror Ulf och hans fru Jenny och deras barn Oskar, Noa och Svante.

Resan bokade de med resebolaget Ving och vi reste från Malmö Sturups flygplats på morgonen den 14 mars medan alla de andra reste från Kalmar flygplats under lördagseftermiddagen.

[Bild] [Bild]
Vi reste från Malmö Sturups flygplats den 14 mars och vid 06:40 på morgonen kom vi dit och ställde oss i kön för att få checka in vårt bagage. Vid 7:55 gick vi ombord på flygplanet från flygbolaget Thomas Cook som skulle ta oss till Gran Canaria och vid 08:25 lyfte det från Sturup.
Strax efter 12:00, eller 13:00 svensk tid, så flög vi in över Gran Canaria och landade på Gran Canarias flygplats.
Som vanligt så fick vi vänta ganska länge vid bagagebandet innan vi fick vårt bagage. Vid 13:00, eller 14:00 svensk tid, hade vi äntligen fått tillbaka vårt bagage igen och sen gick vi och letade upp en taxi som tog oss till San Agustin.
[Bild] [Bild]
Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson hade bokat ett rum åt oss hos Aparthotel Folias i San Agustin och vi kom dit efter omkring 20 minuter i taxin. Vi fick ett rum ganska högt upp i hotellet, på femte våningen.
Till höger strax innanför dörren fanns dörren till toaletten och en liten köksdel med kylskåp. I rummet fanns det två sängar, skrivbord med TV och ett litet matbord.
Toaletten hade dusch istället för badkar. Balkongen som man kom till från rummet.
[Bild] [Bild]
Från balkongen hade vi fin havsutsikt. Nedanför balkongen fanns hotellets poolområde.
[Bild]
Från hotellet var det omkring 200 meter att gå för att komma till stranden.
[Bild] [Bild]
Vi gick iväg längs strandpromenaden och kom till det stora köpcentrumet som inte låg långt från hotellet.
På kvällen gick vi tillbaka till köpcentrumet där det fanns många restauranger och letade upp en restaurang där vi åt pizza som middag och drack sangria.
Strax efter 21:00, eller 22:00 svensk tid, kom Ann-Christines syskon Birgitta och Ulf och deras familjer som rest från Kalmar flygplats också hit. Nästa morgon, söndagen den 15 mars, åt vi frukost på hotellet för första gången vid 08:00 på morgonen.
[Bild] [Bild]
Efter en stund kom Ann-Christines syster Birgitta och hennes man Peter och deras barn Kajsa och Freja också till frukostrestaurangen. Ann-Christines bror Ulf och hans fru Jenny och deras barn Noa och Svante och Oskar, som inte är med på fotot ovan, åt däremot frukost på uteplatsen till rummet.
Mona och Lars bodde på ett annat hotell i närheten men strax efter 09:00 kom de också till vårt hotell där vi sen samlades allihop vid hotellets pool. Efter en stund var det flera av oss som gick på samma promenad längs strandpromenaden bort till det stora köpcentrumet som den promenad vi gick dagen innan.
Vi åt vår lunch den här söndagen tillsammans med Ulf och Jenny och deras barn i poolbaren till vårt hotell. På söndagskvällen samlades alla på uteplatsen till Ulfs och Jennys rum för att ta en fördrink innan vi skulle gå ut för att äta middag tillsammans.
[Bild] [Bild]
Efter en stund gick alla till det stora köpcentrumet där vi varit tidigare och där åt vi en trerätters middag. Efter middagen stannade vi till i spelhallen i köpcentrumet en stund innan vi gick tillbaka till hotellet för att sova.
Måndagen den 16 mars bestämde vi oss för att gå på en lång promenad från San Agustin bort mot Playa del Ingles tillsammans med Mona och Lars. Mona och Lars vände efter ungefär halva vägen till Playa del Ingles medan vi fortsatte gå vidare längs den fina strandpromenaden.
När vi närmade oss Playa del Ingles fick vi fin utsikt mot den långa sandstranden och sanddynerna vid Maspalomas. När vi kom fram till Playa del Ingles så fick vi fin utsikt över det stora shoppingcentrumet vid stranden.
[Bild] [Bild]
I shoppingcentrumet vid stranden i Playa del Ingles finns det en stor mängd restauranger och butiker som säljer souvenirer och kläder. När vi vände tillbaka så gick vi upp från stranden i Playa del Ingles och såg på alla de stora nybyggda hotellkomplexen.

Vi kom också förbi den ekumeniska kyrkan Templo Ecumenico i Playa del Ingles som med dess vackra arkitektur är en av främsta sevärdheterna.

Kyrkan är byggd med en form som en halvbåge och ger ett mäktigt och vackert utseende. Den yttre porten består av ett stort galler med rörformade bitar.
[Bild] [Bild]
Inuti kyrkan är ljuset vackert och behagligt genom det ljus som sipprar in genom fönstren längs den ena långsidan och från entrén. Det stora fönstret i entrén.
Tisdagen den 17 mars gick vi på promenad igen under förmiddagen tillsammans med Mona och Lars och den här gången gick vi åt det andra hållet längs strandpromenaden än det håll vi gick åt dagen innan.
Vi följde strandpromenaden längs stranden i San Agustin så långt vi kunde komma tills den tog slut. Den har inte byggts ut än så att man kan fortsätta fram till nästa by efter San Agustin som är Bahia Feliz.
[Bild] [Bild]
Vid slutet av strandpromenaden gick vi upp för en trappa och när vi kommit upp fick vi fin utsikt över San Agustin.
Sedan följde vi vägen en bit mellan San Agustin och Bahia Feliz för att se om vi kunde se till Bahia Feliz uppe från höjden men det var inte så bra utsikt där som vi hoppats. Lasse gick lite i förväg och tog sedan en paus medan han väntade på oss andra.
När vi kommit ner till San Agustin igen så gick vi igenom en fin park och vidare till den svenska kyrkan i San Agustin. Den stora bågformade cirkeln utanför kyrkan är ett solur.
[Bild] [Bild]
I kyrkan fanns det ett litet bibliotek med litteratur som man kunde låna och en liten servering där de serverade våfflor den dagen då vi var där. Längst in fanns salen för själva kyrkan.
Alldeles bredvid den svenska kyrkan ligger den svenska skolan med skolgården bakom en vacker grind.
På tisdagskvällen samlades alla hos Mona och Lars för att dricka en fördrink innan det var dags att gå till en restaurang i närheten, längs strandpromenaden där vi gick tidigare under dagen, för att äta middag tillsammans.

Torsdagen den 19 mars gick vi själva på en lång promenad åt samma håll som vi gick i tisdags och sen vidare mot Bahia Feliz.

[Bild] [Bild]
Först gick vi upp på den klippiga höjden som ligger vid det ställe där vi vände när vi gick på promenad tillsammans med Mona och Lars i tisdags.
Uppe från höjden hade vi fin utsikt mot San Agustin ... och mot Playa del Águila och Bahia Feliz i bakgrunden.
Efter att vi fortsatt gå en stund på den gång och cykelväg som vi följde från San Agustin så kom vi ner till den lilla byn Playa del Águila som ligger mellan San Agustin och Bahia Feliz.
[Bild] [Bild]
Alldeles nedanför ett högt fyrtorn Playa del Águila finns det en liten sandstrand och palmer som växer på stranden.
Det mesta av stranden i Playa del Águila består dock av sten och klippor.

Vi fortsatte promenera vidare längs strandpromenaden till Bahia Feliz men där fanns bara hotell och lägenheter, inte några restauranger eller butiker, så vi vände och gick tillbaka igen förbi Playa del Águila.

[Bild] [Bild]
I Playa del Águila gick vi ner på stranden och fortsatte sen uppför trappan till den lilla byn Punta Morro Besudo som ligger högt uppe på en klippa mellan San Agustin och Playa del Águila. Därifrån gick vi sedan tillbaka ner till San Agustin igen.
I San Agustin gick vi till köpcentrumet och åt lunch och sedan gick Ann-Christine till en av frisörsalongerna som fanns där och fick håret klippt för bara 11 euro.
På torsdagskvällen samlades allihop igen hos Mona och Lars för en fördrink innan det var dags att gå och äta middag tillsammans. Lasse fick blommor för att fira att han fyllt 70 år och barnen sjöng ja må han leva för honom.
[Bild] [Bild]
Sedan gick vi iväg för att äta middag på hotellet San Agustin Beach Club som låg alldeles i närheten. Medan vi var där kom det tre trubadurer och sjöng för oss också.
Fredagen den 20 mars, vår sista dag på Gran Canaria, var det mulet och kallt ute så vi satt på rummet och läste istället under eftermiddagen. På fredagskvällen gick allihop ut och åt middag tillsammans en sista gång innan alla utom Mona och Lars, som skulle stanna en vecka till, skulle åka hem igen nästa dag.
Lördagen den 21 mars åkte Ann-Christines syskon hem igen med ett flyg tidigt på morgonen. Själva kom vi till flygplatsen först under förmiddagen. Vid 13:20, eller 14:20 svensk tid, var det dags för boarding till vårt flyg hem från Gran Canaria.
[Bild] [Bild]
Vi fick åka buss ut till flygplanet och sedan lyfte det i tid vid 13:55, eller 14:55 svensk tid, och landade bara fem minuter sent på Malmö Sturups flygplats vid 20:10 svensk tid.