Höstsemester i Playa las Americas på Teneriffa 2009

Den 25 oktober till den 1 november 2009 åkte vi på höstsemester till Playa las Americas på Teneriffa.

[Bild] [Bild]
Vi reste med TUIfly Nordic, Fritidsresors eget flygbolag, från Malmö Sturup kl. 07:35 på söndagmorgonen.
När vi kom fram var det omkring 30 grader varmt och vi satt och svettades i bussen hela vägen fram till vårt hotell.
Rummet vi fick hade en jättefin utsikt ut mot havet.
[Bild] [Bild]
Efter att ha bytt om så gick vi och kollade på hotellets stora poolområde.
Alldeles utanför hotellet fanns strandpromenaden med massor med restauranger där man kan äta middag på kvällarna med utsikt ut över havet. Där fanns också den fina stranden Playa de Troya.
På tisdagen åkte vi på utflykt med Fritidsresors buss till den stora vulkanen Teide mitt på ön i den södra delen av Teneriffa.
[Bild] [Bild]
Stark blåst och kyla gjorde dock att bergbanan upp till vulkanens topp var stängd. Det var några grader minus uppe på toppen och blåsten gjorde att köldeffekten då blev 22 minusgrader.
Området runt vulkanen Teide ser på många håll ut som ett ödsligt månlandskap med rödbrun stelnad lava.
Efter att ha sett på den märkliga klippformation som kallas "Drottningens sko" och som bildats av stelnad lava så blev det typisk kanarisk lunch på hemvägen från utflykten.
[Bild] [Bild]
Under onsdagen hade vi en skön dag vid poolen med lunch i hotellets lunchrestaurang i anslutnng till poolområdet.
På torsdagen åkte vi på utflykt med färjan och Fritidsresors buss till den näraliggande ön La Gomera.
La Gomera är en ö med enorma höjdskillnader och många gröna områden med mycket växtlighet.
[Bild] [Bild]
Bland annat såg vi plantor där det odlades kanariska bananer och paprika.
Det fanns gula blommor som lockade till sig bin.
Från La Gomera kan man se hur den stora vulkanen Teide på Teneriffa sticker upp ovanför molnen. Högt uppe i bergen på La Gomera finns denna fina regnskog i ett område som kallas Garajonay.
[Bild] [Bild]
Vindarna från havet som för med sig fuktig luft skapar låga moln över bergen på La Gomera.
I den enda staden på La Gomera, San Sebastian, kan man se på grevens torn som ligger i en park och på det vackra rådhuset som ligger vid torget.
När färjan lämnade La Gomera på väg mot Teneriffa hade vi utsikt över San Sebastian.
[Bild] [Bild]
Vi hade några sköna dagar kvar i hotellets pool innan det var dags att resa hem igen.
Medan vi väntade på bussen som skulle ta oss till flyget hem till Sverige igen så kopplade vi av i skuggan på rummets balkong.