Vår sommarsemester 2014 på Mallorca

Tisdagen den 22 juli till fredagen den 1 augusti tillbringade vi vår sommarsemester på Mallorca.

[Bild] [Bild]
Eftersom vi reste med SAS till Mallorca så hade vi tillgång till deras lounge på Köpenhamn Kastrups flygplats också och vi var där strax efter sju och Ann-Christine passade på att äta lite frukost. Strax före halv åtta var vi i gaten och väntade på att gå ombord på vårt flyg som skulle lyfta från Köpenhamn Kastrups flygplats 08:00. När boardingen var klar kom flyget dock iväg först en halvtimme senare eftersom lastning av bagaget drog ut på tiden.
När flyget till sist hade lyft så fick vi frukost ombord på flyget också. Flyget landade i tid trots den försenade avgången men sen fick vi vänta en timme på att få tillbaka bagaget när vi landat på flygplatsen utanför Palma de Mallorca.
Efter knappt en halvtimme i taxi kom vi fram till vårt hotell Son Caliu Hotel Spa Oasis i Son Caliu vid Palmanova omkring två mil väster om Palma de Mallorca och checkade in så att vi kunde få tillgång till vårt rum.
[Bild] [Bild]
Rummet hade en stor dubbelsäng och toalett med badkar och dusch i badkaret.
Rummet hade dock tråkig utsikt mot baksidan av hotellet i mitten från översta våningen mot en stor grusplan.
Efter att vi hade packat upp tillbringade vi några timmar på vars en solstol och med att känna lite på vattnet i poolen och som på fotot ovan i havet.
[Bild] [Bild]
På kvällen hittade vi en fin restaurang i närheten av hotellet där vi åt lax i cavasås med ett gott vitt vin från Mallorca som passade väldigt bra till maten vi åt.
På onsdagsmorgonen den 23 juli åt vi frukost på hotellets uteservering med utsikt mot trädgården och poolen. På onsdagskvällen gick vi ner till strandpromenaden i Palmanova som gränsar till Son Caliu för att leta efter någonstans att äta middag.
[Bild]
Marinan i Palmanova.
[Bild] [Bild]
Strax efter marinan i Palmanova börjar strandpromenaden och går längs med en lång badstrand med en väg och restauranger på andra sidan.

Torsdagen den 24 juli åkte vi in till Mallorcas huvudstad Palma de Mallorca och gick runt där under hela dagen.

Vi åkte med lokalbussen från Son Caliu omkring 09:20 och resan in till Palma de Mallorca kostade oss fem euro och tog ca. 45 minuter.
[Bild] [Bild]
Vi gick av bussen vid en hållplats nedanför den stora katedralen som man ser till höger och Palau de l´Almundia som var det kungliga residenset på 1300-talet och som man ser till vänster. Nedanför Palau de l´Almundia och katedralen finns det kvar rester av den gamla stadsmuren som man måste gå in genom för att besöka dem.
Innanför stadsmuren fanns det en damm som en svanfamilj gjort till sitt hem.
Via en stor trappa kom man upp till ytan mellan Palau de l´Almundia som syns till höger och katedralen som skymtar till vänster. Nedanför trappan fanns det många droskor som erbjöd rundturer med häst och vagn vilket det finns många av i Palma de Mallorca, och olika gatuartister och konstnärer som sålde tavlor m.m.
[Bild] [Bild]
Vi valde att börja med att besöka Palau de l´Almundia som var det kungliga residenset på 1300-talet. På insidan fanns det en stor vacker borggård.
I ena änden av borggården fanns det en brunn. Runt en del av borggården fanns det vackra pelargångar.
I mitten av borggården under ett par palmer fanns det en liten fontän. Man kom in i palatset som besökare via en smal gång.
[Bild] [Bild]
När man kommit in i palatset så fick man möjlighet att gå runt i en stor del av palatsets alla rum.
När vi kommit ut från Palau de l´Almundia så var nästa mål att besöka katedralen men då hade det hunnit bildas en lång kö till entrén. Men som tur var så gick det ganska fort i kön.
Först kom man till en museum, det s.k. katedralmuseet, innan man kom in i själva katedralen.
[Bild] [Bild]
Bland mycket annat i katedralen kunde man se en baldakin ovanför altaret som den spanska arkitekten Antonio Gaudí gett form åt och ett ovanligt kapell som utsmyckats av den Mallorcanska konstnären Miquel Barceló. Ovanför baldakinen som syns på fotot till vänster syns också ett av katedralens två vackra rosettfönster.
På vägen ut från katedralen kommer man förbi klostret men där kunde vi inte se mycket mer än klostrets innergård eftersom det var stängt för renovering. På väg bort från katedralen gick vi förbi nya hästdroskor som erbjuder rundturer i centrum för turister.
Byggnaden för parlamentet på Mallorca. Bakom glas i entrén till parlamentet fanns det stora dockor av några av Mallorcas tidigare kungar.
[Bild] [Bild]
Vid torget i närheten av parlamentet fanns det ett litet pärlmuseum med gratis entré. En verkstad för tillverkning av smycken med pärlor.
Efter att vi hade gått runt en stund bland smågatorna inne i centrum så hittade vi en liten restaurang på en bakgata nära Basílica de Sant Francesc där det inte fanns så mycket turister och där det var billigt att äta lunch.
Efter lunchen gjorde vi ett besök i Basílica de Sant Francesc som består av ett franciskankloster och en kyrka som började byggas 1281 och där byggnadsarbetet sen pågick under 100 år.
[Bild] [Bild]
Först kom man till den vackra klostergården.
Från klostergården såg man kyrkan som låg i anslutning till klostret. På väg in mot kyrkan finns trappan upp till andra våningen i klostret.
Inne i kyrkan till Basílica de Sant Francesc. Bakom altaret fanns det vackra målningar.
[Bild] [Bild]
Sakristian. I ett annat rum visades det föremål från Basílica de Sant Francesc.
Via fina små gränder gick vi vidare till Plaça Major som är ett stort torg som anlades 1823 då inkvisitionens högkvarter precis rivits. Idag är torget ofta fullt med torghandel, konstnärer och gatuartister.
Under torget fanns det ett köpcenter och Ann-Christine övervägde att köpa de här skorna men kom fram till att klacken nog var en aning för hög för hennes smak. På en gata nedanför torget ligger Forn des Teatre, teaterbageriet. Teatre Principal där det spelas balett, opera och teater låg däremot i en tråkig byggnad.
[Bild] [Bild]
Avenyen Passeig d´es Born som fått sitt namn efter fäktningsturneringarna som anordnades där på 1600-talet. Vi följde den gamla stadsmuren en bit och det var väldigt varmt när vi gick där så vi drack mycket vatten.
Entrén till det arabiska badet, hammam, som byggdes på 900-talet och som är en av de få lämningar som finns kvar efter morerna på Mallorca. Först kommer man ut i en liten fin trädgård.
Resterna av badet finns innanför en port i väggen och själva badet fanns innanför en cirkel av de pelare som fortfarande finns kvar.
[Bild] [Bild]
Till sist gick vi och såg på den lilla gamla järnvägsstationen där man kan åka tåg till Sóller på en smalspårig järnväg från 1912 och som slingrar sig fram mellan bergstoppar och djupa dalar på vägen dit. Från Sóller fortsätter man sen till Port de Sóller med spårvagn.
Den nya moderna järnvägsstationen i Palma de Mallorca kommer man till med rulltrappor en våning ner under marken. I markplan utanför stationen finns det hållplatser för alla stadsbussarna.
Från stationen en våning ner kommer man till metron och tågen ytterligare en våning ner via rulltrappor bakom spärrar som man passerar med biljett. En våning ner från stationen finns också de bussar som går till andra ställen på Mallorca bl.a. till Son Caliu som vi skulle åka till när vi kom dit.
[Bild] [Bild]
Efter att vi kommit tillbaka till Son Caliu och duschat och bytt om så gick vi ner till strandpromenaden i Palmanova och åt pizza som middag. På kvällen fredagen den 25 juli gick vi till Magaluf som gränsar till Palmanova och Son Caliu för att se om vår uppfattning om Magaluf verkar stämma.
Sandstranden i Magaluf är väldigt lång och fin med en strandpromenad strax ovanför stranden.
Bara drygt 100 meter från stranden finns gatorna där det finns många nattklubbar och pubar. Allt om Magaluf i en och samma bild: Nattklubb, tatueringar och lap dance.

Lördagen den 26 juli tillbringade vi hela dagen med att koppla av på vars en solstol i trädgården till hotellets poolområde och bada i poolen.

[Bild] [Bild]
Vi har hittat en plats i hotellets trädgård där palmer ger skugga nästan hela dagen i brist på parasoll. På kvällen gick vi till den restaurang där vi åt middag första kvällen och den här gången åt vi oxfilé och drack ett rött mallorcanskt vin som passade bra till det.
Som efterrätt åt vi den spanska varianten av creme caramel, crema catalana, där servitören kom och brände råsockret till en hård yta vid bordet.

Söndagen den 27 juli åkte vi till den lilla djurparken Marineland omkring 2 km från Son Caliu mot Palma de Mallorca. Djurparken är liten, t.o.m. mindre än vad vi hade väntat oss, och det är tveksamt om vi tycker att den är värd den dyra entréavgiften på 24 euro för vuxna och 10 eller 14 euro för barn beroende på hur stora de är. Dessutom får man inte ta med någon som helst mat eller dryck in på området och det är ganska dyrt att t.ex. köpa vatten inne på området.

[Bild] [Bild]
Vi kom dit strax efter att de öppnat vid 09:30.
De hade väldigt många papegojor, speciellt aror och kakaduor.
I en liten damm kryllade det av små sköldpaddor. I en annan lite större damm fanns det flamingos.
[Bild] [Bild]
I en större damm fanns det rockor och stora fiskar. Pingviner.
I ett tropikarium fanns det små apor, stora och små ödlor, giftiga grodor och ormar.
Vid 10:30 var det en papegojshow där de visade aror och kakaduor.
[Bild] [Bild]
De hade tränat fåglarna till att utföra olika slags konster som att t.ex. staplar ringar på pinnar eller att åka skridskor med små tvättsvampar.
Sjölejon Säl
Vid 11:30 var det dags för show med först sjölejon och sen delfiner men till den showen gällde det att vara på plats tidigt så att man får en plats högt upp där man ser bra utan att hamna bakom en stolpe. I samband med showen sålde de popcorn och läsk till publiken.
[Bild] [Bild]
De hade två sjölejon som de dresserat till att göra olika slags konster i showen.
Sedan de släppt tillbaka sjölejonen så var det dags för delfinshowen.
Två delfiner hjälper en av skötarna att surfa längs vattenytan. De hängde upp badbollar som delfinerna fick hoppa upp och stöta till med nosen.
[Bild] [Bild]
Efter delfinshowen gick vi och såg på akvarierna där de har vackra fiskar och koraller.
Det fanns ett litet badlandskap för barn också inne på djurparkens område. Stora sköldpaddor som lever på land.
Till sist gick vi in i den stora fågelburen där man kommer nära fåglarna.
[Bild] [Bild]
Efter att vi lämnat Marineland gick vi tillbaka till Son Caliu istället för att ta lokalbussen som vi gjorde dit på morgonen. Det tog oss drygt 20 minuter men det var väldigt varmt att gå så efter att vi ätit lunch och druckit mycket vatten så gick vi ner till hotellets strand och badade i havet.
På kvällen gick vi till strandpromenaden i Palmanova och åt en god middag som bestod av grillad piggvar med gratinerad spenat och till det drack vi ett gott vitt spanskt vin som passade bra till den maten.
Som efterrätt åt Jonny riktigt god hemlagad tiramisu. Ann-Christine åt glass. Nästa kväll, måndagen den 28 juli, åt vi istället kinamat som blev billigt som middag och drack vatten.

Tisdagen den 29 juli åkte vi tillbaka till Palma de Mallorca för att åka med det gamla tåget på en smalspårig järnväg från 1912 till Sóller och sedan vidare med spårvagn till Port de Sóller. Hela resan kostade 28 euro per person för tur och retur och gav mycket upplevelse för pengarna. Vi åkte med den första avgången 10:10 från Palma de Mallorca och var där i god tid och det var klokt eftersom det var många andra som också ville åka med tåget.

[Bild] [Bild]
Tåget är ett gammalt elektriskt tåg där mycket av den gamla inredningen finns kvar.
Vi lyckades få plats i en kupé där det fanns mjuka soffor att sitta i och snart började tåget rulla ut i låg fart genom Palma de Mallorca.
Den första delen av resan gick över slättmarken mellan kusten vid Palma de Mallorca och bergstrakterna i den norra delen av Mallorca.
[Bild] [Bild]
Tåget gjorde några korta stopp i början för att låta fler passagerare gå ombord, bl.a. ett stopp i Bunyola.
Efter ett tag började vi närma oss bergstrakterna och sedan gick en stor del av resan genom långa tunnlar.
Järnvägen har enkelspår i stort sett hela vägen utom vid ett ställe uppe i bergen, vid Pujol d´En Banya, där de väntar på mötande tåg innan de fortsätter. När tåget stannade där på väg mot Sóller så fick passagerarna gå av och se på utsikten om de ville det i väntan på det mötande tåget.
[Bild] [Bild]
I dalen nedanför såg man Sóller dit vi var på väg och i bagrunden såg man bergen Sierra de Tramontana. När det mötande tåget hade kommit in på spåret vid sidan om det tåg vi satt i så fortsatte vi mot Sóller.
Drygt en timme efter att vi åkt från Palma de Mallorca så kunde vi stiga av tåget vid den gamla järnvägsstationen i Sóller och då stod det redan många andra där och väntade på att få åka med tåget tillbaka till Palma de Mallorca.
Vi gick direkt till spårvagnen för att åka vidare till Port de Sóller.
[Bild] [Bild]
Spårvagnen rullade först genom Sóller och efter ett tag kom den ner till kusten vid Port de Sóller och rullade den sista biten längs strandpromenaden.
Efter omkring 20 minuter så steg vi av vid den gamla järnvägsstationen i Port de Sóller där det numera finns restauranger och började sen med att gå upp och se på utsikten över Port de Sóller.
[Bild]
När vi åkte in med spårvagn i Port de Sóller så gick den längs strandpromenaden på andra sidan om marinan som man ser från utsiktsplatsen som vi hittade över Port de Sóller.
[Bild] [Bild]
Det finns en fin sandstrand i Port de Sóller där man har utsikt mot sundet in till bukten där Port de Sóller ligger.
Sedan vi åkt tillbaka till Sóller så hade vi inte tid att hinna se något annat än katedralen och äta vars en baguette som lunch innan vi skulle åka tillbaka till Palma de Mallorca med tåget vid 14:00. Det fanns en avgång vid 17:00 också och man behöver vänta till den avgången istället om man vill hinna se mer i Port de Sóller och i Sóller.
Strax efter 15:00 rullade tåget in i Palma de Mallorca igen och när vi kom fram så var hela perrongen proppfylld med folk som ville åka med nästa avgång till Sóller.

När vi kommit tillbaka till Palma de Mallorca så ville vi åka ut och se på Castell de Bellver som sommarbostad åt den katalanske kungen Jakob II i början av 1300-talet. Vi visste att det kostade fyra euro att gå in där men turistbyrån vid järnvägsstationen sa att det inte går åka med någon lokalbuss de två två km det var till kastellet och erbjöd oss istället att köpa biljetter med turistbussen inkl. entré till kastellet för 19 euro. Vi tyckte dock 15 euro per person var för mycket att betala bara för transporten och tog därför istället taxi till kastellet för 10 euro för oss båda två.

[Bild] [Bild]
Enligt vår guidebok är kastellet ett av europas vackraste gotiska slott men som tyvärr blivit offer för en oförsiktig restaurering. En lång trappa gav en pampig och vacker entré in till slottet.
Ett av rummen var byggt som en liten kyrka en altaret var avstängt bakom ett staket och det var inte heller fint med de lysrör de hängt upp i taket. En del av slottet fungerar numera som Palma de Mallorcas historiska museum där det visas arkeologiska fynd och andra föremål från Mallorcas historia.
När man kommit upp på översta våningen hade man fin utsikt över den vackra innergården som de tyvärr möblerat med moderna stolar och en scen för musikkonserter när vi var där men man hade också fin utsikt över hamnen i Palma de Mallorca och stadens omgivningar.
[Bild] [Bild]
Efter att vi lämnat kastellet så valde vi att istället promenera tillbaka in till centrum av Palma de Mallorca vilket tog omkring 30 minuter och passerade då bl.a. gamla vackra väderkvarnar längs vägen.
Efter att vi passerat in genom den gamla stadsmuren igen så kom vi förbi det svenska konsulatet på en av smågatorna. Vi fortsatte upp till järnvägsstationen där vi åt middag på en restaurang och sen åkte tillbaka till Son Caliu igen med buss från busstationen under järnvägsstationen.
Efter att vi tillbringat två dagar på vars en solstol i trädgården vid hotellets pool så gick vi och åt vår sista middag på Mallorca på samma restaurang där vi redan ätit två gånger tidigare. Vi visste inte vad Monkfish var för något men efter att servitören sagt att det var gott och rekommenderat ett gott vitt spanskt vin till det så beställde vi det. Det visade sig vara ett slags marulk som smakade bra och vinet var gott och passade bra till men Jonny hade inte valt det om han vetat att de skulle gratinera fisken med kokta blåmusslor också.
[Bild] [Bild]
Fredagen den 1 augusti reste vi hem igen. Våra biljetter med SAS gav oss access till fast track och den lilla loungen på flygplatsen utanför Palma de Mallorca så att vi kunde sitta där med tillgång till internet medan vi väntade på vårt flyg hem där vi sedan fick en pastasallad som lätt lunch under hemvägen.