På resa till Bryssel i slutet av april 2012

Fredagen den 27 till söndagen 30 april 2012 reste vi till Bryssel som ett sätt att fira Ann-Christines födelsedag och komma bort några dagar tillsammans.

[Bild] [Bild]
Vi packade vars en väska med kläder för att kunna vara borta i tre dagar. På Köpenhamn Kastrups flygplats tillbringade vi det mesta av tiden medan vi väntade på boarding i SAS lounge där vi fick fika.
Strax efter 11:00 var det dags för boarding på flyget till Bryssel som sedan lyfte 11:20.
När vi landat i Bryssel åkte vi med tåg in till Bryssels centrum.
[Bild] [Bild]
Vi steg av tåget på Bryssels centralstation. Vårt hotell Royal Windsor Hotel Grand'Place låg längs en liten gata bara några hundra meter från stationen.
Så här såg vårt rum ut.
När vi varit och lämnat vårt bagage på rummet så gick vi ut en runda för att se på staden och hittade en butik där det fanns ofantligt många olika sorters belgiskt öl att välja på i både flaskor med 33 cl och i stora magnumbuteljer på 1,5 eller 3 liter.
[Bild] [Bild]
Vid 15:30 på fredagseftermiddagen hittade vi ett kafé där vi åt vars en stor belgisk våffla som fika. Efter att ha fikat gick vi och såg på det berömda torget Grand Place som låg i närheten av hotellet vi bodde på.
Grand Place och byggnaderna kring torget är upptagna på Unescos världsarvslista sedan 1998.
Vid torget Grand Place hittade vi ett museum om hur man har brygger öl och om belgiska ölbryggerier och det ingick också vars ett glas belgiskt öl i inträdet.
[Bild] [Bild]
Några gator bort från Grand Place finns en av de mest kända sevärdheterna i Bryssel, den lilla statyn Manneken Pis som föreställer en liten pojke som står och pinkar.
Lördagen den 28 april åkte vi till stadsdelen Heizel för att se på det kända och 102 meter höga byggnadsverket Atomium som byggdes till världsutställningen 1958 i Bryssel.
Vid 10-tiden åkte vi med tunnelbanan vid Bryssels centralstation och kom fram till Atomium efter ca. 20 minuter.
[Bild] [Bild]
Rundvandringen inne i byggnaden började med hiss upp till den översta globen.
Varje glob hade tre våningar. På den översta våningen i den översta globen fanns det en restaurang och på den våning man kom till med hissen hade man utsikt över en stor del av Bryssel genom stora fönster.
Utsikt mot miniatyrparken Mini-Europa med modeller av kända europeiska byggnader. Utiskt mot den stora parkeringen nedanför Atomium.
[Bild] [Bild]
Från den översta globen åkte man hela vägen ner igen med hissen och kunde därefter åka upp till nästa våning i den nedersta globen med rulltrappa. I de olika globerna fanns det utställningar.
Via långa rulltrappor och trappor upp genom bindningarna mellan globerna kom man upp till de andra globerna från den nedersta globen.
I den mittersta globen tog vi en paus innan vi började gå neråt igen via trappor genom bindningarna till globerna längre ner vid sidan av den.
[Bild] [Bild]
På vägen ner fanns det utsikt mot de andra globerna. I en av bindningarna på vägen ner fanns det ett ljusspel i olika färger.
Efter att vi lämnat byggnadsverket Atomium så gick vi vidare till Planetariet i närheten och såg på en film om rymden i dess kupol. Efter att vi varit på Planetariet gick vi till restaurangområdet utanför miniatyrparken Mini-Europa för att äta lunch.
Efter att vi ätit lunch gick vi runt i miniatyrparken Mini-Europa där man kan se på kända byggnadsverk i de olika EU-länderna och flera av dem har vi själva besökt i samband med tidigare resor.
[Bild] [Bild]
Stockholms stadshus som vi var och såg på då vi var i Stockholm sommaren 2006. Det berömda torget Grand Place i Bryssel som vi varit och sett på dagen innan.
Triumfbågen i Paris och basilikan Sacré Coeur vid Montmartre i Paris som vi var och såg på då vi var i Paris i maj 2006.
Lutande tornet i Pisa har vi inte sett ännu. Markusplatsen i Venedig såg vi då vi var i Venedig våren 2008.
[Bild] [Bild]
Gellértbadet i Budapest besökte vi då vi var i Budapest i maj 2001. Parlamentsbyggnaden i London har vi inte sett sedan vi var där i maj 1996 men om två veckor åker vi på en weekend till London för att fira vår bröllopsdag.
Under lördagskvällen gick vi en promenad förbi katedralen och i arkaden där det fanns flera butiker som säljer exklusiv belgisk choklad innan vi sen gick vidare till en kinarestaurang där vi åt friterad kyckling med sötsur sås som middag.
Förmiddagen söndagen den 29 april, Ann-Christines födelsedag, tillbringade vi i kvarteren runt EU-parlamentet och den byggnad där EU-kommissionen håller till.
[Bild] [Bild]
På väg till kvarteren för EU-parlamentet gick vi förbi Sveriges ständiga representation vid Europeiska parlamentet som är Sveriges största utlandsmyndighet. EU-parlamentets byggnad syns som en hög kupol i bakgrunden i slutet av gatan.
Byggnaden där EU-parlamentets plenisal finns. Under vardagar kan man besöka EU-parlamentet men den här söndagen då vi var där så var det stängt. I närheten fanns EU-parlamentets stora utställning med multimedia om EU-parlamentet och hur EU bildades och där var öppet även på söndagar.
Några kvarter från EU-parlamentet finns EU:s stora kända byggnad som har formen av ett kors med runda hörn. I den byggnaden arbetar EU-kommissionen och Sveriges EU-kommissionär Cecilia Malmström.
[Bild] [Bild]
På vägen tillbaka in mot centrum av Bryssel gick vi förbi det kungliga slottet.
I en restaurang i närheten av slottet hittade vi en salladsbar där vi åt lunch. Under eftermiddagen gick vi och fikade på kaffe och jordgubbstårta.
På söndagskvällen gick vi ut och åt en god middag på ett stort stycke oxfilé med grönpepparsås och pommes frites och ett rött vin gjort av Malbec i Bordeaux för att fira Ann-Christines födelsedag.
[Bild] [Bild]
Under förmiddagen på måndagen den 30 april gick vi på promenad förbi Belgian Comic Strip Center som dock var stängt precis som andra muséer och förbi Martyrtorget.
Strax före 14:00 gick vi till Bryssels centralstation och åkte med tåget ut till flygplatsen för att åka hem igen.
Vi tillbringade ett par timmar i SAS lounge på flygplatsen medan vi väntade på att få gå på planet strax efter 17:00 som vi åkte hem med och strax före 20:00 på kvällen var vi hemma igen.