På resa till Barcelona i oktober 2015

Lördagen den 24 till torsdagen den 29 oktober 2015 reste vi till Barcelona och såg bl.a. på Castell de Montjuïc uppe på berget Montjuïc, Barcelonas akvarium och Barcelonas zoo också förstås på den ännu inte färdigbyggda katedralen Sagrada Família.

[Bild] [Bild]
Vi reste till Barcelona med SAS flyg från Köpenhamn Kastrups flygplats redan kl. 08:00 på lördagen så vi började därför med att äta lite frukost i SAS lounge först. Vi åt dock lite frukost hemma innan vi åkte också och ombord på vägen till Barcelona fick vi en frukostlåda också.
[Bild]
Strax före 12:00 kom vi fram till hotellet Dequesa de Cardona där vi bodde på fjärde våningen.
[Bild] [Bild]
Vårt rum hade nummer 32, dörren till vänster, och innanför dörren fanns rummet med en stor dubbelsäng rakt fram förbi garderoben med toaletten till vänster.
Rummet hade en liten balkong också men den var så liten så att man knappt kunde gå ut på den. Toaletten hade badkar med dusch till vänster också.
[Bild]
Högst upp hade hotellet en takterrass med en omkring fem meter lång pool, solstolar, en bar och fin utsikt mot marinan. Vårt rum hade också utsikt mot det hållet men längre ner skymdes utsikten mot marinan av träden.

Under lördagseftermiddagen gick vi på en promenad i de gamla stadskvarteren för att hitta någonstans att äta lunch och då kom vi förbi saluhallen också.

[Bild] [Bild]
Den stora saluhallen i Barcelona. Försäljning av fisk.
Försäljning av ost. Försäljning av kött.

Under kvällen gick vi ut på en promenad i området förbi marinan för att leta upp någonstans att äta middag.

[Bild] [Bild]
Vi kom förbi den långa sandstranden med fin sand och som ligger nära centrum i Barcelona. Vi hittade ett ställe där vi åt vars en köttbit med en flaska rött vin från Rioja till det.

Efter att vi hade ätit frukost på söndagsmorgonen den 25 oktober så gick vi på en lång promenad till berget Montjuïc där det finns ett kastell uppe på toppen.

På vägen från vårt hotell kunde vi se den 60 meter höga Columbus-statyn och berget Montjuïc till höger om den på avstånd. Under sockeln till Columbus-statyn som är gjord av järn finns det en souvenirbutik, en vinbutik och hiss där man kan åka upp till toppen av statyn.
[Bild]
Från toppen av den 60 meter höga Columbus-statyn hade vi fin utsikt över staden och den breda vägen som går förbi hotellet där vi bodde med marinan som man ser till höger mittemot hotellet.
När vi hade kommit en bit upp på berget Montjuïc så kunde vi se hur staden breder ut sig nedanför runt berget.
[Bild] [Bild]
Man kan åka linbana från marinan också om man vill upp på berget Montjuïc. Vi kunde se katedralen Sagrada Família på långt avstånd från där vi var uppe på berget Montjuïc.
Ett monument i sten som illustrerar Kataloniens nationaldans Sardana i parken med namnet Plaça de la Sardana uppe på berget Montjuïc. Dammanläggning med vattenfall i parken med namnet Plaça de la Sardana uppe på berget Montjuïc.
Från parken Plaça de la Sardana fortsatte vi promenera upp mot toppen på berget Montjuïc längs en fin promenadväg med fantastisk utsikt över den stora hamnen i Barcelona.
[Bild] [Bild]
När vi kommit upp till toppen av berget Montjuïc så ställde vi oss i kön för att köpa biljetter och gå in och se på kastellet Castell de Montjuïc som ligger på bergets topp.
Kastellet byggdes på 1700-talet och har använts som fängelse men är numera ett militärmuseum.
[Bild]
Från kastellet hade vi en fantastisk utsikt över hamnen i Barcelona och området som används som terminal för lastning och lossning av stora containers.
[Bild] [Bild]
När vi kommit ut igen från kastellet så gick vi till stationen för linbanan för att åka ner för berget med linbana istället för att gå hela vägen ner.
Från korgen vi åkte i hade vi fin utsikt över staden och vägen nedanför oss.
Från linbanans ändstation nedanför berget Montjuïc promenerade vi vidare till Palau Nacional som byggdes till världsutställningen 1929. Numera finns stadens konstsamling där och uppe från palatset har man fin utsikt över det som var världsutställningens område.
[Bild] [Bild]
Palau Nacional med dess vackra vattenfall. I området nedanför Palau Nacional finns Font Màgica (Magiska fontänen) där det visas ljusspel med vatten och musik sent på kvällen under helgdagar.
Norr om det som var världsutställningens område finns Plaça d'Espanya och där finns det en tjurfäktningsarena som har blivit ett köpcentrum istället eftersom tjurfäktning aldrig har varit populärt i Katalonien. Man kan åka upp med hiss till taket och där uppe finns det restauranger. Uppe från taket till det som var tänkt att bli en tjurfäktningsarena hade vi en fin utsikt över Plaça d'Espanya och den stora fontän som står där. Entrén till världsutställningen fanns vid de två 47 meter höga tegelkampanilerna som man ser på den andra sidan om Plaça d'Espanya.

Därefter åkte vi till vårt hotell för att duscha och vila en stund men under kvällen åkte vi tillbaka till Plaça d'Espanya för att äta middag och se på ljusspelet i Font Màgica.

[Bild] [Bild]
På vägen till tunnelbanan för att åka tillbaka till Plaça d'Espanya för att äta middag kom vi förbi Columbus-statyn och fick se den i kvällsbelysning. Tunnelbanestationen närmast vårt hotell hade en direktlinje till Plaça d'Espanya.
Vid Plaça d'Espanya åkte vi upp med hiss till taket till det som var tänkt att bli en tjurfäktningsarena och letade upp en restaurang där vi åt middag med efterrätt.
[Bild]
Efter middagen gick vi till Font Màgica för att se på ljusspelet med vatten och musik och det var redan väldigt mycket folk där när vi kom dit strax före 21:30.
[Bild] [Bild]
Fontänens färg och vattenspel förändrades hela tiden under nästan en halvtimme ackompanjerat med musik.

Måndagen den 26 oktober gick vi på promenad till katedralen i gamla staden och till den gamla anrika avenyn La Rambla.

Barcelonas katedral började byggas i gotisk stil 1298 och var färdigbyggd först i början av 1900-talet när huvudtornet blev färdigbyggt.
[Bild] [Bild]
Som i många katolska kyrkor fanns det många små kapell bakom grindar inne i katedralen. Även kryptan var utformad som ett kapell.
I anslutning till katedralen finns det en innergård och runt den går det en vacker korsgång med högt i tak. På innergården gick det runt en flock vita gäss.
Efter att vi sett på katedralen så gick vi vidare till Palau de la Música Catalana som är ett slags konserthus som byggts i modernistisk stil. Vi gick bara in i entrén utan att följa med på någon guidad visning i huset eftersom det var ganska dyrt.
[Bild] [Bild]
Vi gick vidare till Plaça de Catalunya som är ett stort torg i ena änden av den gamla anrika avenyn La Rambla som vi gick längs sedan. Längs La Rambla finns det vägar för trafiken med ett brett grönt promenadstråk i mitten.
Längs med La Rambla finns också den väldigt stora saluhallen Mercat de Sant Josep Boqueria, i folkmun kallad för La Boqueria, där man kan köpa allt från fisk, grönsaker, och kryddor till färskpressad juice och konfektyr.
Många av stånden var väldigt vackra med alla deras varor i olika färger.

Sedan gick vi till vårt hotell för att koppla av och ta hand om lite av alla de foton vi tagit innan vi gick ut igen under kvällen för att äta middag. Nästa dag, tisdagen den 27 oktober, regnade det på morgonen så när regnet lättade så valde vi att gå till Barcelonas akvarium som en inomhusaktivitet.

[Bild] [Bild]
På strandpromenaden där man går ut för att komma till akvariet finns det en stor skulptur av en kräfta. För att komma till akvariet går man ut på en stor pir förbi marinan med berget Montjuïc i bakgrunden.
Barcelonas akvarium. Entrén in till akvarierna gick genom en vinterträdgård.
Under nästan två timmar gick vi förbi mängder med stora akvarier med alla möjliga slags fiskar.
[Bild] [Bild]
I många av akvarierna fanns det koraller eller andra vackra färgrika vattenlandskap.
I det enorma akvariet där det fanns haj hade de placerat skelettet efter en dykare som ett slags halloween-skämt.
I den sista hallen fanns det ett stort kar där det simmade runt stingrockor.
[Bild] [Bild]
När vi kommit ut från akvariet så hade det blivit bra väder med sol igen och medan vi gick mot den stora parken förbi järnvägsstationen så hittade vi ett ställe att äta lunch mittemot järnvägsstationen.
Järnvägsstationen i Barcelona byggdes om och återöppnades inför världsutställningen 1929.
Vid parken i närheten av järnvägsstationen finns Barceonas zoo och när vi hade gått in där så upptäckte vi snart att det var mycket större än vad vi hade väntat oss och vi gick runt där i mer än tre timmar. Förutom alla djur de hade i burar så gick det en massa lösa mer eller mindre tama påfåglar överallt på gångar och gräsytor i parken.
[Bild] [Bild]
En lång rad olika fågelburar var det vi kom till först innanför entrén.
Bland alla djur man kunde få se så gick vi förbi gråsäl och pingviner.
I öppna hägn hade de stora fåglar som t.ex. flamingo.
[Bild]
Vi hade turen att råka komma förbi delfinhallen bara tio minuter innan nästa uppvisning.
[Bild] [Bild]
De visade de upp delfinerna på olika sätt och de fick busa med en av skötarna i vattnet.
Också gjorde delfinerna förstås flera höga hopp över vattenytan.
Bland djurparkens stora kattdjur såg vi bl.a. lejon och en leopard som låg och vilade sig i ett träd.
[Bild] [Bild]
De hade en ko också, men vi kunde inte se något juver. Hos åsnorna fanns det en liten killing som busade med dem och som gillade att klättra upp på den ena åsnan.
Innan vi gick ut hann vi se två mycket stora flodhästar. Elefanten kom också ut ur sitt stall och visade upp sig för oss.
Tisdagskvällen den 27 oktober gick vi till en restaurang i marinan där vi åt god fisk och drack ett gott vitt vin till det som middag.

Onsdagen den 28 oktober, vår sista dag i Barcelona innan vi skulle resa hem igen, hade vi förköpta biljetter till en av de största sevärdheterna i Barcelona, nämligen den väldiga ännu inte färdigbyggda katedralen Sagrada Família som är Barcelonas berömda arkitekt Antoni Gaudís mest kända verk.

[Bild] [Bild]
Passionsfasaden som färdigställdes i slutet av 1980-talet. Födelsefasaden som stod färdig 1904 med portar som representerar tro, hopp och barmhärtighet och scener ur Kristi födelse och barndom.
Ingången vid passionsfasaden är till för de som inte har förköpta biljetter. Vid födelsefasaden finns ingången för de som har köpt biljetter i förväg.
När det närmade sig tiden som gällde för våra förköpta biljetter så ställde vi oss i kön utanför födelsefasaden och snart kunde vi få gå in i katedralen och få se den från insidan också.
[Bild] [Bild]
Inne i katedralen mot födelsefasaden som vi kom in genom. Inne i katedralen mot passionsfasaden.
Inne i katedralen mot dess absid och altare. Över altaret sväva det en upplyst baldakin och ett krucifix som hänger i den.
I katedralens mittskepp finns det fönster där de på den ena sidan skiftar i färg från rött till gult och på andra sidan från blått till grönt.
[Bild] [Bild]
Det är i kryptan som de håller katedralens gudstjänster och det pågick en då vi var där. På ett annat ställe i kryptan finns det en grav där Antoni Gaudí är begravd i sin kyrka.
I ett större sidorum i katedralen fanns det en utställning om kyrkans formgivning när vi var där.
Vi hade köpt biljett för att få åka upp i tornen vid födelsefasaden också och medan vi väntade på vår så tid gick vi ut genom passionsfasaden och gick runt inne på katedralens område och hittade då till museet de har under kyrkan också, och där kan man bl.a. få se Antoni Gaudís arbetsbord och den arbetsstol han hade där.
[Bild] [Bild]
I en annan del av museet arbetar arkitekter och formgivare med det fortsatta arbetet med att utforma katedralen och till sin hjälp har de en stor modell eller skiss av katedralen.
På en vägg kunde man se en bild av Antoni Gaudí utanför katedralen medan han fortfarande levde. På en annan bild kan man se hur den dåvarande påven Benedictus XVI invigde katedralen under allhelgonahelgen 2010 inför mer än 6 500 besökare.

Till sist var tiden inne så att vi fick avsluta vårt besök i katedralen med att åka upp i tornen vid födelsefasaden och först åkte vi upp med hiss i ett av tornen.

[Bild] [Bild]
När vi gått ur hissen så fortsatte vi upp genom tornet via en smal trappa och genom gluggar i tornet hade vi en fantastisk utsikt över Barcelona.
[Bild]
När vi hade kommit så högt upp som vi kunde komma så fanns det en smal bro att passera över till nästa torn.
[Bild] [Bild]
På andra sidan av bron fanns det en trappa där vi började gå ner genom tornet.
En bit ner genom det andra tornet fanns det en liten balkong som hängde på utsidan av tornet och det var lite obehagligt att gå ut på den eftersom det var svårt att inte fundera på om den håller att gå ut på. Genom en glugg i tornets insida kunde vi se ner genom tornets insida och se de lampor längst ner som lyser upp tornet under nätterna.
Uppe på katedralens tak var det fullt med byggnadsarbetare och byggnadsställningar.
[Bild] [Bild]
Det fanns balkonger inåt katedralen också men de var avstängda bakom glas. När vi kommit ut från tornet och var tillbaka inne i katedralen igen så gick vi ut och lämnade Sagrada Família för den här gången.
Efter att vi gått från katedralen så gick vi och såg på de två husen Casa Batlló som man ser på bilden till vänster och Casa Milà som man ser på bilden till höger och som båda två också är verk av Antoni Gaudí men vi gick inte in där eftersom det var mycket högt inträde för att få komma in och se husen från insidan.
Vår sista kväll i Barcelona letade vi upp en restaurang där vi åt pizza och drack Sangria.