× [Bild]

Sommaren 2017

Den 10 juni var vi med på olika aktiviter här i Lund under en dag om Slaget vid Lund och så småningom kommer det finnas fler foton som vi tar under sommaren 2017 på den här sidan.

[Bild] [Bild]
Fredagen den 2 juni åt vi middag hos Lunds mexikanska restaurang Dos Hermanos. Fredagen den 9 juni åt vi en trerätters meny med vinmeny som middag hos Klostergatans Vin & Delikatess.

Lördagen den 10 juni anordnade historieprogrammet vid Katedralskolan i Lund en dag om Slaget vid Lund med olika slags aktiviteter i bl.a. parken Lundagård på norra sidan om Lunds domkyrka.

Vi började med att följa med på en guidad visning i buss med Lunds historiker Göran Larsson om Slaget vid Lund och första stoppet där vi gick av bussen blev vid Svenstorps slott.
[Bild] [Bild]
Svenstorps slott var där som den danske kungen Christian V bodde veckorna före Slaget vid Lund, i rummet i bottenvåningen i den del som sticker ut lite i slottets vänstra del.
Visningens sista stopp blev vid Monumentet inne i dagens Lund, som restes 200 år efter slaget, för försoning mellan Sverige och Danmark
Efter att vi ätit lunch och varit på ett föredrag om Slaget vid Lund, som historikern Göran Larsson också gav, så såg vi på en uppvisning i Lundagård där kavalleriet under Slaget vid Lund illustrerades.
[Bild]
När skottväxlingen började så låg krutröken tät och det smällde väldigt högt från deras vapen.
[Bild] [Bild]
Till sist följde vi med på en guidad visning till fots med Skåneguiden Monika Lennartsson till några platser inne i Lund som är förknippade med Slaget vid Lund.
Fredagen den 16 juni åt vi middag hos den italienska pastarestaurangen Gattostretto med carpaccio som förrätt.
Den här sommaren ska vi prova några av de restauranger i Lund som vi inte har provat förut så tisdagen den 20 juni åt vi middag hos den indiska restaurangen Punjabi. Och onsdagen den 21 juni åt vi middag hos restaurang Hjulet.

Vi tillbringade midsommarhelgen fredagen den 23 och lördagen den 24 juni hos Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson i Sandvik som vi brukar göra.

[Bild] [Bild]
Under fredagsmorgonen restes tältet som skydd för eventuellt regn och vind på gräsmattan hos Mona och Lars.
Sedan serverades det traditionell midsommarlunch med nypotatis, matjessill, gräddfil och gräslök i tältet.
Under midsommaraftons eftermiddag gick vi till festplatsen i Sandvik där Mona höll i stugföreningens midsommardans som hon brukar göra varje år.
[Bild] [Bild]
Under kvällen grillade Ann-Christines syster Birgitta och hennes man Peter fläskfilé till middagen under midsommaraftons kväll.
Sedan dukades middagen upp och serverades på altanen hos Mona och Lars.
Nästa dag, lördagen den 24 juni under midsommardagens eftermiddag, ledde Mona midsommardans på festplatsen i Sandvik igen.
[Bild] [Bild]
Under lördagskvällen grillades det vid tältet på gräsmattan hos Mona och Lars igen. Midsommardagens kväll avslutades med att vi spelade kubb i soligt väder.

Tisdagen den 27 juni gick vi till Kulturen här i Lund under eftermiddagen och såg på deras skådespel Lekfull tidsresa.

[Bild]
Skådespelet Lekfull tidsresa är något som visas under tre veckor varje år på Kulturen och det här året handlade det om Lund och Sverige på 1950-talet då det bl.a. kom många nya föremål för att underlätta vid camping.
[Bild] [Bild]
Skådespelet flyttade runt till olika platser efter hand inne på Kulturens område och spelades bl.a. upp utanför Arbetarbostaden och utanför Herrehuset.

Helgen med lördagen den 1 juli och söndagen den 2 juli firade vi Jonnys 50-årsdag den 2 juli med våra föräldrar, syskon och deras familjer som gäster hos oss här i Lund.

Onsdagen den 28 juni åt vi middag på den persiska restaurangen Khatoon här i Lund. Men fredagen den 30 juni hade Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson, och Siv Andersson, kommit för att vara med och fira Jonnys 50-årsdag så då åt vi middag tillsammans på restaurang M.E.A.T precis här nedanför där vi bor.
[Bild] [Bild]
På lördag eftermiddag den 1 juli hade alla gästerna kommit och då tog vi dem på en promenad i centrum av Lund för att berätta om några platser för en del av Lunds fascinerande vikingatida och medeltida historia.
På lördagskvällen den 1 juli bjöd vi alla gästerna på en trerätters middag med vinmeny för de som ville ha vin till maten på restaurang Mat & Destillat som är en av våra favoritrestauranger här i Lund.
Söndagen den 2 juli som var Jonnys 50-årsdag började vi med att ta med alla gästerna till Kulturen här i Lund där vi hade bokat guidad visning med Kulturens utställningsproducent Sofie Bergkvist av deras nya utställning om Hasse & Tage som invigdes dagen innan vi var där.
[Bild] [Bild]
Den guidade visningen varade i 45 minuter. Svante och Freja lyssnade en stund på Hasse & Tages omtalade sketch i revyn Svea Hund om "räliga grodor".
När vi var färdiga på Kulturen tog vi hem alla gästerna till vår lägenhet här i Lund där vi bjöd på smörgåstårta som lunch och sedan jordgubbstårta som har blivit en tradition sedan länge när Jonny fyller år.
Vi hade dukat upp i både vardagsrummet, som vi i vanliga fall använder som arbetsrum, och i det rum där vi har TV:n och som vi använder som vardagsrum och på så sätt fick alla de 21 som var där plats.
[Bild] [Bild]
Trots att vi sagt att de inte skulle ta med några presenter så var det några som gjorde det ändå och bl.a. fick Jonny tre flaskor av italienskt Amarone-vin som vi kommer dricka till middagar med viltkött i höst.
Senare under kvällen när alla gästerna hade åkt hem och vi hade dukat undan allt igen så dukade vi upp framför TV:n åt oss själva för att äta lite mer smörgåstårta där som middag.
Måndagen den 3 juli gick vi till Kulturen igen där Jonny tog bilder av några hus för att kunna visa dem i Google Maps som Lunds turistförening använder för att berätta om Lund som turistmål.
[Bild] [Bild]
Torsdagen den 6 juli gick vi till Kulturen ännu en gång en stund under kvällen för att lyssna på den musik som de bjöd på där under en av Kulturens sommarkvällar. Fredagen den 7 juli gick vi till Klostergatans Vin & Delikatess där vi åt en trerätters middag med vinmeny.

Måndagen den 10 juli som var Ann-Christines första semesterdag, cyklade vi en lång runda under sex timmar i området norr om Lund omkring de platser där Slaget vid Lund utspelade sig den 4 december 1676.

[Bild]
Mycket av området norr om Lund består av öppna fält med små vägar som är fina att cykla på under en cykelutflykt i den skånska landsbygden.
[Bild] [Bild]
Vid Skälshög där det numera finns en lång allé med skånska pilträd fanns det ett nästan 4 km långt danskt fältläger med omkring 20 000 människor under tre veckor före Slaget vid Lund den 4 december 1676. Här vid Krutmöllan flydde den danske kungen Christian V, hans bror prins Georg och deras generalmajor Anders Sandberg över Kävlingeån till vänster i bilden, förföljda av svenska trupper med den svenske kungen Karl XI i täten.
[Bild]
Efter att vi cyklat i tre timmar tog vi en paus vid kiosken vid Kävlinge golfbana för att äta mackor vi hade med oss som lunch. Alldeles i närheten av den finns dessutom platsen vid Rinnebäck där de svenska trupperna gick över den frusna Kävlingeån vid 04:00 morgonen den 4 december 1676 för att anfalla det danska fältlägret.
[Bild] [Bild]
När vi kommit tillbaka in i Lund igen så kom vi förbi Monumentet som restes som ett minne ämnat till försoning mellan Sverige och Danmark på tvåhundraårsdagen efter Slaget vid Lund. Den här platsen, som vid tiden för Slaget var precis utanför den norra stadsporten till Lund och då kallades för Väderkvarnshöjden, var en plats som svenska trupper tog i besittning efter den första sammandrabbningen i det inledande slaget.
Sent på kvällen den 4 december 1676 kom den utmattade Karl XI och hans stab till Kungshuset inne i Lund där han gästade biskop Peder Winstrup och fick vila under natten efter Slaget vid Lund. Efter att vi varit hemma och duschat av oss och bytt om så gick vi till den kinesiska restaurangen Tatung i Lund för att äta middag.
Tisdagen den 11 juli gick vi till Kulturen en stund för att se lite på deras sommarkväll med musik i parken. Fredagen den 14 juli åt vi middag hos restaurang Stortorget i Lund.

Lördagen den 15 juli körde vi till Växjö för att vara med och fira Ann-Christines syster Birgittas dotter Kajsas 14-årsdag och på vägen dit stannade vi till i Linnés Råshult.

[Bild] [Bild]
Man fick gå några hundra meter från parkeringen men med fint väder så är det ju inget problem.
Först gick vi in i det lilla hembygdsmuseet.
I bottenvåningen fanns det tre rum med gamla föremål.
[Bild] [Bild]
På andra våningen fanns det också en mängd gamla föremål, bl.a. gamla kläder som den här vackra sjuksköterskedräkten och några medicinska redskap.
[Bild]
Därefter gick vi in i det som var Carl von Linnés barndomshem.
[Bild] [Bild]
De olika rummen var möblerade med tidstypiska möbler och andra inventarier.
Bland tavlorna i ett av rummen fanns det förstås porträtt av Carl von Linné också.
Det fanns även en trädgård och vandringsstigar i området men vi gick istället och åt lunch i ett annat mer nybyggt hus innan vi fortsatte vidare mot Växjö.
[Bild] [Bild]
När vi kommit fram till Ann-Christines syster Birgitta och hennes familj så samlades alla födelsedagsgästerna i deras trädgård medan köttet till middagen grillades.
Sedan bjöds alla gästerna på middag på altanen.
Därefter delades alla gästerna in i tre lag som fick göra olika moment för att tävla mot varandra.
[Bild] [Bild]
Kvällen avslutades med tårta på altanen efter att Kajsa blåst ut de 14 ljusen i hennes födelsedagstårta.