Hösten 2016

Under hösten 2016 har vi bl.a. varit hos Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson två gånger för att dels fira Siv Anderssons 80-årsdag och dels fira Monas 70-årsdag också har vi varit på cykelutflykt i norra delen av Lund och den 31 oktober såg vi på när Påve Franciskus besökte Lund.

Efter att vi hade kommit hem från våra dagar i Danmark så tillbringade Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson fredagen den 5 augusti hos oss i Lund och vi gick bl.a. och såg oss omkring på Kulturen.

[Bild] [Bild]
Vi gick till Malmstens fisk där vi åt deras fina stora räksmörgås med öl till som middag. Under kvällen gick vi tillbaka till Kulturen där vi hade biljetter till en opera som bygger på Carl Jonas Love Almqvists roman Det går an.

Fredagen den 19 augusti var vi i Hagby för att vara med och fira Siv Anderssons 80-årsdag.

Siv Anderssons 80-årsdag firades i ett samlingsrum på Möregården där det dukades upp långbord med Siv i ena änden av långbordet.
[Bild] [Bild]
Efter maten började hon öppna alla sina presenter. Under tiden passade Ann-Christines syster Birgittas döttrar Kajsa och Freja passade istället på att kolla i Kajsas telefon.

Helgen den 3 till den 4 september var vi tillbaka hos Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson i Sandvik söder om Kalmar igen för att vara med och fira Monas 70-årsdag på söndagen den 4 september.

Lördagskvällen den 3 september bjöd Mona och Lars på middag på sin altan för de som hade kommit för att vara med på hennes födelsedagsfest nästa dag. Det var vi, Ann-Christines syster Birgitta och hennes familj och Monas studiekamrat från lärarhögskolan Gull-Britt och hennes särbo.
[Bild] [Bild]
På söndagsmorgonen den 4 september uppvaktades Mona på sin 70-årsdag med fika på sängen. Under förmiddagen dukades det upp i församlingshemmet vid Hagby kyrka där 70-årsfesten skulle hållas sen under eftermiddagen.
Strax före 14:00 hade alla gästerna hunnit sätta sig till bords och hade ätit förrätten. Efter att huvudrätten hade serverats så höll Monas Monas studiekamrat från lärarhögskolan Gull-Britt ett tal till Mona.
Därefter fick alla gästerna gå ut på en kort runda med frågesport runt församlingshemmet.
[Bild] [Bild]
Sedan visade en av prästerna i Hagby kyrka den nyrenoverade kyrkan och berättade lite om de nya funktioner som kyrkan hade fått. Till sist avslutades 70-årsfesten med kaffe och tårta och med att svaren på frågorna i frågesporten presenterades.

Lördagen den 10 september cyklade vi runt i den norra delen av Lund för att bl.a. ta bilder av några av Lunds forskningsanläggningar till vår sida om forskarstaden Lund under sidan om vår stad Lund.

Mellan Lunds två nya stora forskningsanläggningar MAX IV och ESS finns den gamla möllan Odarslövs mölla som håller på att renoveras nu men Jonny fick sträcka sig över staketet för att kunna ta en bra bild av den.
[Bild] [Bild]
Den nya stora forskningsanläggningen European Spallation Source, ESS, håller på att byggas nu för omkring 18 miljarder och beräknas bli färdig för att tas i drift någon gång efter 2020. Men eftersom hela området är inhägnat så kommer man inte nära nog för att ta bra bilder av det som har byggts upp där så här långt.
Vi cyklade vidare till MAX IV istället som redan nu är färdigbyggt för omkring 6 miljarder och som är i drift sedan sommaren 2016. Man kan röra sig fritt runt dess byggnader längs en asfalterad väg runt hela anläggningen men för att ta bra bilder av dem behöver man komma lite högre upp.
[Bild]
Vi cyklade vidare till Klosterängshöjden där vi gick upp högst upp och tog en bild över MAX IV därifrån istället.
[Bild] [Bild]
Uppe på Klosterängshöjden satte vi oss på bänken och fikade också som dagens lunch och tittade på kartan för att se var vi skulle cykla hän härnäst.
Sista stoppet gjorde vi på Fredenstorps begravningsplats som är den nyaste begravningsplatsen i Lund och där finns det dessutom stenar från den medeltida kyrkan Sankt Stefans kyrka och innanför de stenarna har de återbegravt de skelett som de hittade vid utgrävningen av kyrkan.

Vi reste inte någonstans den här hösten som vi har gjort tidigare år. Men många fredagar gick vi ut och åt en god middag på någon av Lunds restauranger.

[Bild] [Bild]
Fredagen den 23 september åt vi middag på restaurang Mat & Destillat som har kommit att bli en av våra favoritrestauranger för sin goda mat som vi gärna äter med vin till maten när vi äter middag där.
Måndagen den 3 oktober åt vi middag hos The Bishops Arms efter att vi varit på ett evenemang mitt emot på Stadsbiblioteket. Tisdagen den 4 oktober åt vi middag hos den indiska restaurangen Spice and Curry vid Botulfsplatsen som är busstation för stadsbussarna i Lund.
Fredagen den 21 oktober åt vi middag hos den grekiska restaurangen Mediterranean. Fredagen den 28 oktober åt vi middag på restaurang Inferno som säger sig alltid ha minst 200 olika sorters öl välja på och vi har provat många goda öl där.

Måndagen den 31 oktober kom Påve Franciskus, som dessförinnan hette Jorge Mario Bergoglio och var var ärkebiskop i Buenos Aires i Argentina, till Lund och dagen innan, söndagen den 30 oktober, gick vi ut och såg på alla förberedelserna inför hans ankomst.

[Bild] [Bild]
Runt hela domkyrkan och hela Kungshuset, där han togs emot innan gudstjänsten i domkyrkan, sattes det upp långa dubbla rader med kravallstaket.
Inne i domkyrkan monterades det upp TV-kameror och annan utrustning inför TV-sändningen av gudstjänsten.
På gatan utanför gården där vi bor och på andra ställen sattes det upp långa rader med bajamajor. På Stortorget satte de upp en enormt stor mobil TV-skärm för visning av gudstjänsten i domkyrkan.
[Bild] [Bild]
Utanför domkyrkan övade ett stort polisuppbåd. I bokhandeln Arken presenterade och signerade ärkebiskop Antje Jackelén sin nya bok med namnet Gud är större och vi köpte en som julklapp till Ann-Christines mamma Mona Nilsson.

Måndagen den 31 oktober var det så dags för Påven att komma till Lund och vi gick ut för att följa händelsen på nära håll.

Vid 10:20 var det fortfarande mest bara poliser utanför domkyrkan. Men när vi gick dit igen vid 11:30 så var det många som hade kommit dit.
[Bild] [Bild]
Och vid 14:00 var det väldigt många som stod utanför domkyrkan. Men själva gick vi till Stortorget för att följa TV-sändningen av gudstjänsten därifrån istället.
[Bild]
Tillsammans med tusentals andra följde vi gudstjänsten med Påve Franciskus i domkyrkan på storbildsskärmen på Stortorget och det kändes lite högtidligt när en Påve för första gången besökte Lunds domkyrka trots att den en gång i tiden t.o.m. var en ärkebiskopskyrka då Lund var ärkesäte för hela Norden.
[Bild] [Bild]
Några dagar efter att Påven lämnat Lund igen så gick vi tillbaka till domkyrkan och såg på det vackra målade korset som de bar in och de fem ljusen som de tände under gudstjänsten. Fredagen den 4 november åt vi middag på den thailändska restaurangen Ihsiri.
På restaurang Ihsiri serverar de inte traditionell billig thailändsk mat utan det är istället en gourmetrestaurang som serverar goda och vackert komponerade rätter med inspiration från det asiatiska köket.
Fredagen den 18 november gick vi till Universitetshuset och lyssnade på publiceringen av två nya jubileumsfrimärken som gavs ut inför Lunds universitets 350-årsjubileum. Senare, under kvällen samma dag, gick vi till restaurang M.E.A.T. för att äta middag.
[Bild]
Under hösten har vi deltagit i en stor bokcirkel här i Lund genom att läsa Jonas Hassen Khemiris prisbelönta bok Allt jag inte minns som delades ut i mer än 3 000 exemplar och lördagen den 19 november avslutades bokcirkeln med att författaren Jonas Hassen Khemiri själv kom till Lund och intervjuades av sin förläggare Daniel Sandström.